Flytkraft i frigolit

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

Flytkraft i frigolit

Dum som jag var la jag mitt grus direkt på botten när jag inredde mitt 375 liters, och ovanpå mina rötter etc. som skapar min SA biotop. Nu i efterhand har jag dock upptäckt att mina jordätare mer än gärna gräver rätt maffiga hål under rötterna, vilket får till konsekvens att rötterna riskerar att stå direkt på glaset.

Jag vill inte vakna upp av ett brak som innebär 375 liter vatten på golvet, så jag planerar att lägga frigolit på botten (mycket jobb, men det kan ju nattsömnen vara värd...). Jag har just nu frigolit hemma som är 20 mm, och jag undrar helt enkelt hur mycket flytkraft en kvadratdecimeter har på ett ungefär? Skulle ju kännas dumt att riva ur allt ur akvariet, inkl. fiskar, och sedan stå där och inte kunna få frigoliten att sjunka...
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Rötter är inte speciellt tunga och kommer inte att skada bottenglaset.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• dgqlof
      • November 2003
      • 1344

Ursprungligen skickat av Fred fish
      ...20 mm, och jag undrar helt enkelt hur mycket flytkraft en kvadratdecimeter har på ett ungefär?...
      Räkna i decimeter: 0,2x1x1=0,2 dm3=0,2L. Egenvikten är försumbar och en dm2-bit tränger bort 0,2L vatten, dvs "flytkraft" motsvarande 0,2L vatten=0,2 kg.

Kommentar

• dgqlof
        • November 2003
        • 1344

Men tänk på att om du vill tynga ner den med sand och stenar måste du räkna på sanden och stenens tyngd *i vatten*. Då får du vara lite uppfinningsrik.

Eller enklare gör som Kjell Fohrman föreslår: Oroa dig inte.

Kommentar

• simosaurus
          • July 2004
          • 373

Måste passa på och fråga... Borde inte sand och rötter trycka ner frigoliten på botten, eller måste man silicona fast den. Kommer ha 1 cm tjock frigolit och ovanpå ca 6cm med Biltemas blästersand 0.2-1.0 mm samt en 10kg rot och ett antal mindre rötter.

Tack på förhand!
          Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

Kommentar

• Ola paul
            • March 2003
            • 432

Jag har 1cm frigolit i botten på min 375a. Räckte att jag lade sand på så flöt de tinte upp...
            Flytkraften försvinner med tiden också.

Du behöver inte ta upp all inredningen för göra det. Ta bara upp dem största delarna. Så skär du till en frigolitplatta på ca 70cm. Tar över all sand på ena sidan karet (där blir ju dubbelt med sand/inredning nu) och lägger ned plattan.
            Likadant på andra sidan...

Mvh Ola
            Ola Lindeberg.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

Kommentar

• golv
              • November 2003
              • 61

10cm*10cm*10cm (kub)frigolit vill i vatten lyfta 1kg minus frigolitens vikt (som är väldigt liten),men vattnet tränger in i luftfickorna i frigoliten efter ett tag då den får sämmre lyftkraft.

Kommentar

Arbetssätt...