Lack till frigolitbakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    Lack till frigolitbakgrund.

    Har gett mig p att karva min första egna bakgrund, läst noga igenom samtliga trådar i bland annat detta forum om det hela, och har sedan gett mig ut på jakt efter så kallat 2-komponents golvlack. Vilket många tydligen använder istället för Epotex Akvarielack.
    Började glad i hågen med Färgaffären som ligger tvärs över gatan hemma i Å-berga....de tittade konstigt på mig. Och sa tt de endast hade vattenbaserade lack. Jahaps...då fick jag fråga vidare dårå.
    På K-Rauta stod 2 st expediter och tittade ännu konstigare på mig då jag frågade dem och förklarade för dem vad jag skulle använda det till.
    Det är tydligen inte så där jättevanligt att folk kommer och frågar dem om lack för egengjorda frigolitbakgrunder till akvarier.

    Då jag nu tröttnat på att bli underligt uttittad á la alien så beslöt jag mig att kolla på Beckers hemsida och se vad jag kunde luska ut där. Och det ska man tydligan vara helakademisk kemist för att kunna. Himlars vilken djungel det var då. Trodde att jag hade hittat ett som passade tills jag läste vad som stod under rubriken "miljö" på det..."Kan orsaka allvarlig skada på vattenlevande organismer."
    Nähäps...så då beslöt jag helt enkelt att maila dem för att fråga.

    Förklarade vad det var för lack jag eftersökte samt vad jag skulle använda det till samt pris och återförsäljare av det.

    Här är svaret som jag fick:

    "Hej


    När det är ett akvarium och i samband med djur, så har vi ingen färg jag kan
    rekommendera och som är testad och kan garantera att det är ofarligt. Vi har
    heller inte någon 2-komp som klarar att målas på frigolit.


    Lycka till


    Joakim Ulander
    Alcro Kundtjänst
    Tel : 08-7756223
    Fax : 08-7756240
    E.mail : joakim.ulander@alcro.se"

    Jahaps....så då gick jag in på Epotex hemsida, kollade återförsäljare av deras lacker, vilket visade sig främst vara båtaffärer. Kollade listan över dessa och tog mig en promenad i lördags bort till Marinbutiken i Å-berga. Frågade dem om de kanske kunde ta hem Epotex Akvarielack åt mig. Killen som hade hand om det hade semester men skulle ringa mig idag. Det gjorde han. De får hem det på onsdag.

    Jag har bara en fråga i det hela, till dem som använder sig av golvlack till sina bakgrunder. Vad är det för slags lack som ni använder ?? Vad heter tillverkaren ??

    Tror i alla fall att jag kommer att hålla mig till Epotex. Nu har jag ju en affär som kan ta hem det åt mig på beställning.
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Hejsan! Vad jag förstått så är det Nordsjös Epolan V tvåkomp. golvlack... Ska börja lacka med den själv om ett par dar... kostnad för mig var ca 240 kr för totalt 1 liter färdigblandat.
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    Arbetssätt...