Hur mycket och vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Hur mycket och vilken sort?

    Hejsan alla glada zoopetare!

    Skall inom en snar framtid köpa nytt akvarium med måtten 150 x 60. Hur mycket sand behöver man ha på ett ungefär? Hade tänkt att fortsätta med att ha ljus sand i botten för det tycker vi är finast. Stötte dock på patrull. Nån sa att det bästa är engelsk sjösten 2-3 mm för annars bildas det massa sumpgas som cyano kommer att frodas i.

    Hmm blev lite fundersam för det stämmer att i ett av våra kvar har vi en himla massa jobb med att hålla cyanon borta och där består bottenmaterialet av sand. Nån som har några synpunkter på för och emot och nån som vet hur mycket sand vi skall köpa? Är 40 kg tillräckligt?

    I akvariet skall vi ha asiatiskt tema med botior, gurami, rasborer och lite sebrafiskar. Kanske vi i framtiden gör om och har lite större sydamerikanske eller centralamerikanske ciklider med pansarmalar. Får jag tycka till så tycker jag engelsk sjösten inte är det finaste direkt. I våra andra akvarier har vi varvat med olika partier med lite större stenar och det tycker vi nog är finast.

    Lördagshälsningar / Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Skall inom en snar framtid köpa nytt akvarium med måtten 150 x 60. Hur mycket sand behöver man ha på ett ungefär?
    Det beror på vad du skall ha i karet och vad du tycker är snyggt. Skall du ha svärdsplantor eller grävande fiskar kan ett 10-15 cm tjockt lager vara att föredra, men det är inte snyggt. Du måste själv bestämma var gränsen går för dig.

    Hade tänkt att fortsätta med att ha ljus sand i botten för det tycker vi är finast. Stötte dock på patrull. Nån sa att det bästa är engelsk sjösten 2-3 mm för annars bildas det massa sumpgas som cyano kommer att frodas i.
    Jag har 15 cm tjockt sandlager i mitt kar och ingen sumpgas efter 1 års drift. Visst finns det en teoretisk risk för sumpgas, men du tänker väl sköta ditt kar?


    Hmm blev lite fundersam för det stämmer att i ett av våra kvar har vi en himla massa jobb med att hålla cyanon borta och där består bottenmaterialet av sand. Nån som har några synpunkter på för och emot och nån som vet hur mycket sand vi skall köpa? Är 40 kg tillräckligt?
    Cyano beror oftast på att man har för lite nitrat i förhållande till fosfat. I växtakvarium kan man tillsätta extra nitrat, i fiskakvarium kan man minska på vattenbytena för att åtgärda det. Ser du ingen sumpgas så har du ingen sumpgas.

    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Sköter man sitt kar så blir det inget sumpgas som Tropfrog skriver och du är ju en superpedant när det gäller dina fiskar och kar.

      Jag har ju sand i mitt 375 och har ingen cyano i, det trots att jag har varit slarvig med vattenbyten i sommar. Dessutom så är det mycket billigare än det där dyra rådagruset samt att jag personligen tycker det är fint med sand och jag tycker det ger en varmare känsla på något sätt än vad grus ger i intryck. Jag hade ca 3 säckar blästersand i mitt 375 så det blir en kostnad på dryga hundralappen om jag inte minns fel.

      Ja du vet ju hur det ser ut =)
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        En liten rättelse och tillägg;

        3 säckar sand á 25 kg * 49,90 = 150 kronor
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Tack Magnus och Marie för bra svar.

          Mina andra åtta kar har liksom kommit igång av bara farten. Detta sista vill jag ha lite mer genomtänkt innan. Jag tror att om jag skulle fråga er alla så finns det säkert något man skulle vilja ha gjort annorlunda vid starten. Just nu är det sanden vi grunnar på. Nä kan inte tänka mig engelsk sjösten! Skall ta en sväng förbi Biltema och kolla!!

          Ha en gosig lördag!
          Maria
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          Arbetssätt...