Kolsten och akvariegrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindap
    • June 2004
    • 15

    Kolsten och akvariegrus

    Ska äntligen få igång mitt akvarie och har då tänkt att jag ska ha stenkol och ngt lämpligt grus (helst vitt) i karet. Min frågor är:

    *färgar stenkol av sig i vattnet
    *vilket grus är lämpligast (ska ha Malawi ciklider där i- Golden och Socolofi)
    *får vitt grus fiskarna att "tappa färgen"

    Övriga tips och tycke mottages som vanligt mer än gärna.

  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    nej den ska inte färga
    det får du fråga någon annan
    dom flesta fiskar spelar inte ut hela färgregistret ...

    detta är vad jag hört iaf
    lycka till
    /Henrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Jag hade vanlig engelsk sjösten i mitt akvarie innan, men har nyligen bytt till svart sand. Jag tyckte att det blev en enorm skilland på fiskarnas färger. Mycket finare nu allihopa!

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        biltema bläster sand eller vanlig sandlåda sand för det har dom i sin vanliga miljö vitt grus funkar bra men inte bäst du bör nog ha bläster sand falll du vill ha yngel och det är ju alltid kul
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • lindap
          • June 2004
          • 15

          #5
          Biltemas blästersand?? Är detta verkligen att rekomendera? (Blir mer förvånad än skeptisk, känns inte som första stället å titta på när man ska köpa akvarie grus :-))

          Om man skulle välja Biltemas blästersand, vad krävs för behandling av det innan man lägger det i karet?

          Kommentar

          • jorgen41
            • December 2002
            • 2087

            #6
            Standard tvättning av grusen.

            Det är väldigt många som använder Biltemas blästersand.
            http://www.aquascapes.webhop.net
            http://jorgensblog.blogspot.com/

            Kommentar

            • lindap
              • June 2004
              • 15

              #7
              Härligt att höra!!

              En fråga till bara: vilken kornstorlek är det ni har- 0,1 till 0,7 eller 0,2 till 1,0?

              Finns det ngn som har gjort ngt snyggt stenpartibygge i kolsten eller annan lämplig variant? Finns bilder vore det kanon, trevligt om man kan få ytterliggare inspiration.

              Min tanke är att göra ett "rev" från bakre glaset som sluttar fram en bit- samt bygga en kammare för pump och doppvärmare.

              Kommentar

              • lindap
                • June 2004
                • 15

                #8
                Var precis inne och kollade på sidan för att få sista tipsen inför inköp och byggande i helgen. Snubblade då över åsikten att man bör ha kalksten i ciklidkaret för att buffra.

                Är detta nödvändigt?
                Finns det andra smidiga sätt att höja PHet?

                Eller duger det med hårt Stockholmsvatten? (Det jag hört tidigare är att man som nybörjare inte ska ge sig in på att buffra hit och dit. Samt att malawis klarar sig bra i vatten på 7 i ph- fast de ska ha 7,5-8,5.)

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  lindap:
                  * nej, det är inte nödvändigt med kalksten, men det är praktiskt.
                  * bikarbonat. Tycker personligen dock det är smidigare & bättre att ha lite kalksten elle snäckskal i akvariet.
                  * Stockholmsvatten duger bara bra - det är vad fisken simmar i i affären. pH på stockholmsvatten ligger nånstans mellan 7.5 och 8.5 beroende på var du bor, och är medelmjukt, dvs är ganska så precis perfekt för malawi.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • lindap
                    • June 2004
                    • 15

                    #10
                    Har testat tidigare med bikarbonat då jag hade "dåligt" ph värde, men tyckte att det var mindre bra.

                    Kanske ska lägga i lite kalkstenar i karet ända, kan ju lägga dem i mitten med kolsten runt omkring så att det inte syns.. Det estetiska är ju viktigt =)

                    Alternativet är kanske att blanda upp blästersanden med kalksand..?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...