Limma stenrös med superlim ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    Limma stenrös med superlim ?

    Någon som har erfarenhet av att använda superlim i akvariet. Har hört att vissa använder det vid fastsättning av växter typ anubias.

    Orosmoment är utifall limmet avsöndrar giftiga ämnen EFTER att det har härdat.

    (Vet att silikon rekomenderas men torktiden är ju så lååång)

    mvh
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida
  • Centurion
    • October 2003
    • 241

    #2
    Finns lim som härdar under vattnet... används mycket av saltvattensakvarister... hör med din akvarieaffär
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Har inget krav att det ska kunna härda under vatten. Har uppgradet ena karet till ett större, mao kan jag bygga det "torrt".
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Superlim härdar under vatten (om du använder lim i gel-form, annars spolas det bort), MEN superlim är inte stabilt i vatten, utan löser långsamt upp sig.
        Superlim avger inga gifter efter det att det härdat, och även vid härdningen inte mer än att det används av saltvattensakvarister för att limma fast levande korallstycken vid sten. Korallen växer sen fast på stenen innan limmet löser upp sig. Vet också att en del som tillverkar färdiga trästycken med växter på använder superlim för att fästa dem tills de vuxit fast själva.

        Men, som sagt, för att montera ihop sten som skall ligga under vatten är det inte så lyckat i längden.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...