Har börjat karva frigolit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    Har börjat karva frigolit!

    Hejsan!

    Då har man satt igång att karva en bakgrund till mitt kommande Juwel RIO 240. Hoppas det kommer snart!

    Jag skulle gärna vilja ha tips och synpunkter (bilder finns på min zoon). Jag hade tänkt måla den utkarvade "mangroveroten" grå/brun, bakgrunden ljust sandfärgad och sedan dölja filtret och en cirkulationspump med något som jag tänkt mig ska se ut som stenar.

    Mitt största problem just nu är att jag inte ens har sett karet "live" och därigenom inte har den blekaste aning om hur stort innerfiltret är. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde ge mig relativt exakta mått, som jag tolkar det så sitter filtret i högra bakre hörnet och sticker ut ca 15 cm från baksida och kortsida. Men hur långt ner går det egentligen?
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Kolla zoonen Du, vad ska du ha för fiskar? Blir det en cool liten amazonas biotop eller?
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #3
      Det ska bli Bräckvatten! Kulfiskar, förmodligen "åttor" och kanske ett par månfiskar. Så de blir med andra ord en asiatisk biotop.
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • MrFisk
        • June 2004
        • 250

        #4
        Ursprungligen skickat av sammy
        Jag hade tänkt måla den utkarvade "mangroveroten" grå/brun, bakgrunden ljust sandfärgad...
        Jag skulle nog valt att måla bakgrunden med en mörkare nyans, men det är jag. Jag har märkt att när bakgrunden väl kommer in i karet med vatten och ljus så blir den ganska mycket ljusare än vad den var utanför. Tycker att mörk bakgrund ger mer djup i karet. Lycka till!
        Experience is the thing that you get just after you needed it.
        Zoonen

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #5
          Mr Fisk...

          Tack så mycket för tipset. Bör jag då välja en nyans mörkare än bottenmaterialet (Ljus sand), eller kanke ännu mörkare ?
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • Glopy
            • October 2004
            • 1

            #6
            Hej Sammy

            Din bakgrund har verkligen potential. Dock måste jag påpeka att det finns en risk med de delar som sticker ut. Chansen finns ju att de bryts av vid något tillfälle och då kommer du att få problem med att frigoliten inne i backgrunden ”löses upp”. Det optimala hade nog varit om du istället använder dig av riktiga rötter, som ser naturligare ut. Men du gör som du anser bäst och jag hoppas det går bra. Fortsätt ta bilder så att vi kan följa ditt arbete..

            MVH

            Glopy

            Kommentar

            • sammy
              • March 2004
              • 282

              #7
              Glopek (Glopy/Glopi)...
              De dellar som sticker ut kommer att "husfixas" och lackas rejält samt även silikonas fast i både bakgrund och botten, jag hoppas på att det ska räcka!
              240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
              54 l. Fiskhotell

              Kommentar

              • MrFisk
                • June 2004
                • 250

                #8
                Ursprungligen skickat av sammy
                Bör jag då välja en nyans mörkare än bottenmaterialet (Ljus sand), eller kanke ännu mörkare ?
                Det är svårt att säga. Det beror mycket på ljuset du har men lite mörkare bör du sikta på iaf.
                De dellar som sticker ut kommer att "husfixas" och lackas rejält samt även silikonas fast i både bakgrund och botten, jag hoppas på att det ska räcka!
                Husfixa rejält går nog bra men lack ska läggas i tunna lager annars finns det risk att den vitnar när den kommer in i vattnet.
                Experience is the thing that you get just after you needed it.
                Zoonen

                Kommentar

                • sammy
                  • March 2004
                  • 282

                  #9
                  OK... Ska inte lacka för tjockt! Har hört att lite salt i lacken gör den mattare stämmer det och kan man eventuellt blanda sand i lacken?
                  240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                  270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                  54 l. Fiskhotell

                  Kommentar

                  • MrFisk
                    • June 2004
                    • 250

                    #10
                    Jag har aldrig blandat salt i lacken inte heller sand så jag kan inte svara på om det går bra. Jag vet att vissa strör sand på sista lager husfix innan det torkat. Men blandar du salt eller sand i lacken så får du gärna komma tillbaka och berätta hur det gick.
                    Experience is the thing that you get just after you needed it.
                    Zoonen

                    Kommentar

                    • simosaurus
                      • July 2004
                      • 373

                      #11
                      Tjena Sammy!

                      Kolla den här länken för lite tips http://och.nu/hasse/aquaamazonasi.shtml#anchor10
                      Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                      Kommentar

                      • sammy
                        • March 2004
                        • 282

                        #12
                        Tack för länken, den innehöll ju en hel del värdefulla tips!
                        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                        54 l. Fiskhotell

                        Kommentar

                        • sammy
                          • March 2004
                          • 282

                          #13
                          Det händer saker (kan ses i min zoon)!!! Kan jag lita på att Nordsjös Epolan V funkar utan att förgifta fiskarna, är det någon som har haft problem med den (och var kan jag få tag på den i Stockholm)? Jag tycker nämligen att Epotex verkar lite väl dyrt. Vilka färger kan användas till målning, ska det vara vanlig hobby akrylfärg? Är det någon som har erfarenhet av att blanda pigment / sand /salt i lacken? och hur blev resultatet (jag vill få bakgrunden lite mörkare och mattare)?
                          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                          54 l. Fiskhotell

                          Kommentar

                          • spaceace
                            • February 2003
                            • 257

                            #14
                            Jag använde Nordsjös Epolan V till min bakgrund. Den har suttit i min Malawiburk i drygt ett år utan problem. Tänk bara på att den blir vit om man stryker på för tjocka lager och så luktar den ganska skarpt innan den härdar.
                            Min zoon
                            Mitt fotogalleri

                            Kommentar

                            • sammy
                              • March 2004
                              • 282

                              #15
                              ok... jag ska försöka lacka så tunt som möjligt... men jag har hört nånstans att lacken även kan bli vit om man inte blandar komponenterna på rätt sätt (tror det var epotex hemsida) Så det kanske har mer med det att göra... men vad vet jag... inget än!
                              240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                              54 l. Fiskhotell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...