Ideer och kritik eftersökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    Ideer och kritik eftersökes!

    Tjena alla glada zoopetare!

    Har nu kommit en bit på vägen med mitt bakgrundsprojekt och jag skulle vilja höra lite tips och kritik

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Nice nice man!
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • simosaurus
      • July 2004
      • 373

      #3
      Tack!
      Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        #4
        Det där ser ju riktigt bra ut, nu väntar jag spänt på hur det kommer att se ut när det är klart. Hur har du tängt göra med filter och pumpar?
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • simosaurus
          • July 2004
          • 373

          #5
          Kul att du frågar! Har en liten plan . Jag kommer att ha ett ytterfilter som tar vatten från det högra insuget på bilden. När vattent kommer in där, kommer jag att ha 20cm med filterbollar som ett litet förfilter. Den högra insugdelen kommer att bistå vatten till ett innerfilter med lite filtermatta och doppvärmare. Jag kommer alltså ha två stora filterkammare ( ena 60cm lång och andra 80 cm).
          Hela bakgrunden kommer ligga 10cm ut från bakväggen på akvariet.

          Hoppas alla förstog
          Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            #6
            Hej! Låter som en kanon lösning, tängte göra något liknande själv men hur som helst ett litet tips, filter kammaren som du koplar ytter filtret i skulle du ha biobollar "som ett för filter"? vore det inte bätre att även där ha filter matta, lättare att lyfta ur och göra rent i bland (och troligen effektivare en biobollar)
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Snyggt arbete Simon! Det blir säkerligen riktigt bra när det är färdigt. Kom ihåg att du behöver dela bakgrunden om du inte tar bort mittstaget på akvariet...man får inte ned hela annars.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                znyggt faktiskt - jag har sett foton på en hel del frigolitjobb där man inte haft känslan.
                Du verkar ha den där känslan som behövs - vilket inte jag har men efter ett tag ser jag sällan baksidan pga växtlighet eller alger...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • simosaurus
                  • July 2004
                  • 373

                  #9
                  Schull: Jag menade självkart filtermata, blev lite för snabbt inlägg

                  Tricella: Jo jag har också tänkt på det. Ska därför inte lägga på husfixet innan jag har fått akvariet. Är det svår att ta bor mittstaget eller?
                  Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                  Kommentar

                  • Schull
                    • August 2004
                    • 2889

                    #10
                    Ursprungligen skickat av simosaurus
                    Är det svår att ta bor mittstaget eller?
                    Det behöver inte vara så svårt (är det ett helglas eller ett ram akvarie?). Men kolla på Tricellas Zoon hur han gjort, han har delat sin bakgrund innan han sat i den. (Bra jobbat Tricella blev himla snygt).
                    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                    Kommentar

                    • Tricella
                      • October 2002
                      • 1052

                      #11
                      Det var min första bakgrund jag delade...den nya har jag byggt upp moduler. Tack för de orden Schull.

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Tricella
                        Det var min första bakgrund jag delade...den nya har jag byggt upp moduler.
                        Jaha va det så de va ;-). var det inte svårt att bygga lösa moduler och få det och passa (mycke sågande och filande kanske) du gjorde altså varje "sten för sig"? hehe lite off tropik kanske
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • Dreff
                          • September 2004
                          • 48

                          #13
                          snyggt jobbat, skall bli roligt att se ur det kommer att se ut när förgen är på plats

                          Kommentar

                          • Tricella
                            • October 2002
                            • 1052

                            #14
                            Schull: Jag använde de tunna frigolitskivorna (som jag först silikonade in) för att mäta hur stenarna skulle ligga. Sedan gjorde jag var sten för sig...och jag fick justera lite innan allt blev bra, men det var faktiskt mycket lättare arbete än att karva ur en frigolitskiva på 10cm tjocklek. Man har liksom ingen "ångerknapp" att trycka på om bakgrunden inte blir bra...då är det bättre med modulerna.

                            Kommentar

                            • Schull
                              • August 2004
                              • 2889

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Tricella
                              Schull: Jag använde de tunna frigolitskivorna (som jag först silikonade in) för att mäta hur stenarna skulle ligga. Sedan gjorde jag var sten för sig...och jag fick justera lite innan allt blev bra, men det var faktiskt mycket lättare arbete än att karva ur en frigolitskiva på 10cm tjocklek. Man har liksom ingen "ångerknapp" att trycka på om bakgrunden inte blir bra...då är det bättre med modulerna.
                              Ok! Låter ju vettigt! Har bara gjort bakgrunder förut när jag limmat friggen direkt i akvariet. Men vill ha men bak g lite mer kantig som en klipp vägg typ, och målad så att det ser ut som granit ungefär.
                              Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...