Varför flyter roten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    Varför flyter roten ?

    Idag köpte jag en mangroverot. Den flyter som en.. eh... vad säger man ?... som en ballong ! Den är för stor för att kokas men jag har lagt den i badkaret, får väl se om den sjunker sen. Jag hittade en torr pinne ute i skogen, som jag tänkte ha i akvariet. Den fick plats i grytan, och jag kokade den i 30 minuter, men den flyter lika bra ändå ! Finns det nåt annat man kan göra, eller får jag kasta roten ? Eller flyter pinnar bättre än rötter.

    MVH Mazi, som är tacksam för svar !
  • Henreb
    • August 2004
    • 134

    #2
    Det kan ta en tag innan den sjunker. Jag hade en rot som låg i badkaret mer än en vecka utan att sjunka. La ned den i akvariet med hjälp av tyngder och nu är flytkraften borta!

    Om den inte får plats i nån gryta kan du ju koka vatten och hälla i badkaret och seda lägga ned den. Läste det tipset i en tidigare tråd om samma ämne. Men ha tålamod, den sjunker till sist.
    540L Sydamerika

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #3
      OK. Så den ska bara ligga i badkaret tills den sjunker ? Men man behöver ju duscha ...

      MVH Mazi

      Kommentar

      • cobol
        • March 2004
        • 52

        #4
        Ursprungligen skickat av Mazi
        OK. Så den ska bara ligga i badkaret tills den sjunker ? Men man behöver ju duscha ...

        MVH Mazi
        En prioriteringsfråga, duscha eller rot som sjunker. Annars kan man alltid bada med roten.......

        /cobol
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Skruva fast den med rostfri skruv på en plastplatta. Sätt ner roten i akvariet med plattan. Lägg sand, grus och annat tungt på plattan så hålls roten nere..

          Hade en rot för ett tag sen som flöt, men jag la en sten på och då vattenfylldes den till slut..

          Kommentar

          • zazoo
            • April 2004
            • 33

            #6
            Det är väl rätt så farligt att sätta tyngder på rötterna.
            Tänk om den flyterupp och krossar glaset. Läs om rötter på inredning i högra menyn på startsidan.
            // David

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              #7
              Akvariet är ju igång med fiskar och växter och grus och inredning och pump och grejer. Lite tråkigt att ta upp allting. Hellre slänger jag roten. Men nu har jag lakt en sten ovanpå. Hoppas den sjunker iaf om två veckor. Det är inte lönt att hälla i kokande vatten. Vattnet hinner bli kallt innan man kommer med mer kokande vatten... Inget annat man kan göra ?

              MVH Mazi

              Kommentar

              • Mogwai
                • November 2002
                • 3021

                #8
                Gjorde som så då jag skaffade mitt 250 liters och skulle ha i en stor trärot i det. ( Det var faktiskt min sambos idé )
                Vi tog en frigolitskiva, som skulle vara i botten på karet. På denna så fäste vi ett lika stort grovmaskigt plastnät med hjälp av plastsnören.
                Lade frigoliten med nätet på plats i karet, och placerade roten på detta. Fäste sedan roten med hjälp av lite mer plastsnöre i nätet.
                På med grus och andra stendekorationer.
                Roten hade fått ligga i badkaret i 4 dagar innan dock. Det går ju faktiskt att ta ur den därifrån då man ska duscha och lägga tillbaks den då man duschat klart. Just för att den skulle få färga av sig en aning och bli renskrubbad.
                Det har gått hur bra som helst.
                Karet fick stå och gå i en vecka innan fisken kom på plats, under tiden införskaffades växter och lite annat.
                Växterna har fått bättre fäste också tack vare nätet ovanpå frigoliten.

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Akta så inte stenen du har på roten trillar av om du har roten i karet. En rot som far rakt uppåt skadar lätt ev. täckglas eller lysrörsramper...

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #10
                    Nä, i badkaret. Vi ska lägga den i nån back eller nåt sen, så man kan duscha. Men om man tar upp den medans man duschar, hinner vattnet den har sugt upp rinna ut då, eller är det ingen fara ?

                    MVH Mazi

                    Kommentar

                    • Dreff
                      • September 2004
                      • 48

                      #11
                      Nej du hinner bada/duscha jag hade min rot i badkaret i c:a 1½ vecka innan min sjönk. en bra sak att tänka på är att göra rent badkaret 1 gång om dagen det är inte så roligt när/om färgen fastnar i badkaret

                      Kommentar

                      • Mazi
                        • January 2004
                        • 868

                        #12
                        Jag la den i cementblandaren. Kan cementen/behållaren ge ifrån sig giftiga ämnen ? Visserligen är den redan däri, men det är inte värre än att man får ta upp den...

                        MVH Mazi

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Först - cementblandaren är inte en lysande idé om man vill ha surt vatten.

                          För övrigt apropå ämnet i stort tänkte jag berätta att en gång hade jag en avskalad bark från en korkek i akvariet dvs runt hela stammen - det såg alltså ut som en sjunken stam. Den hade jag dels bundit fast med fisklina i skifferplattor som låg under densamma och dessutom fyllt den med dm-stora stenar. Det gick bra så länge jag ville ha den i akvariet även om barken förståss hade flytkraft hela tiden.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Mazi
                            • January 2004
                            • 868

                            #14
                            Vaddå, då ? Gör cementen så att roten gör vattnet basiskt när den kommer till karet ?

                            MVH Mazi

                            Kommentar

                            Arbetssätt...