Friggo frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    Friggo frågor!

    Tjena!

    Har gått och tänkt lite, och kommit fram till att det borde väll vara bra att lacka hela friggo bakgrunden eftersom den då blir "vattentät" overallt. Ska ha ett 8cm bredd och 150cm långt "fack" bakom bakgrunden för två st filterkammare. Har ju hört att friggo ska bli lite poröst efter ett tag i vattnet, borde det inte hjälpa att man lackar både bak och fram då?

    Mvh simon
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Frigoliten porösare med tiden? Vart har du fått det ifrån?

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Vem har sagt att frigolit blir poröst i vatten ? Inte något jag märkt, däremot lär en del malar kunna gnaga sig ner till frigoliten i bakgrunder.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • simosaurus
        • July 2004
        • 373

        #4
        Ojdå... så det stämmer inte? Har för mig att många säger att frigolit kan bli ganska smulit efter ett tag.
        Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Jag har då inte märkt någon skillnad alls på frigoliten. Jag bytte nyligen frigolitbakgrund och efter närmare två år i akvariet var det precis likadant som när jag satte in den först.

          Frigolit suger inte åt sig vatten alls och jag förstår inte hur den i sådana fall skulle kunna "smula" eller bli "porösare"...

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Mina hongis vill gärna gnaga sönder frigoliten som ligger under stenarna när de gräver, då blir det ju smuligt förstås
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Schull
              • August 2004
              • 2889

              #7
              Hej! När jag flyttade mitt akvarium med ny frigg inredning så gick det på två personer, när jag flyttade det efter 2 års drift så var vi fyra man och det var så mycke tyngre av någon anledning? det är väll best att till lägga att två av personerna var samma som vid första lyftet! Och vad jag hört så suger friggolit vatten, inte mycke kanske men dock vatten, Kolla gamla flyt block till bryggor eller bojar, dom tappar lite flyt kraft med åren. Skulle ju vara lätt att testa, väga en bit friggolit sänka ner i vatten några månader sedan upp och väga jämföra vikten bara.
              MVH/Lasse
              Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

              Kommentar

              • MrFisk
                • June 2004
                • 250

                #8
                Schull, kanske har de personerna blitt lite äldre och behövde då lite hjälp med flytten av karet . Nej men allvar, jag skulle kunna tänka mej att frigolit suger åt sej lite vatten och att det blir lite poröst med tiden men det tar nog ett bra tag.
                Experience is the thing that you get just after you needed it.
                Zoonen

                Kommentar

                • Schull
                  • August 2004
                  • 2889

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Tricella


                  Frigolit suger inte åt sig vatten alls och jag förstår inte hur den i sådana fall skulle kunna "smula" eller bli "porösare"...
                  Det var det svaret som jorde att mitt svar handlade om figgolits eventuella vatten åt sugnings förmåga..........
                  Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                  Kommentar

                  • Laesk
                    • March 2004
                    • 399

                    #10
                    När jag köpte mitt fd 540 liters kar av en gubbe, så hade han haft de i minst 5 år, ja hjälpte honom tömma det osv, så när jag skulle lyfta upp den 1cm tjocka frigoliten i botten så var den hur tung som helst, och bröts jättelätt. Så visst suger frigolit åt sig, men de tar ju några år
                    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

                    Kommentar

                    • Tricella
                      • October 2002
                      • 1052

                      #11
                      Schull...hur lång period talar vi om här då?

                      Jag tror att det är husfixen (betongen) som gjort akvariet betydligt tyngre och inte att frigoliten sugit åt sig vatten.

                      Kommentar

                      • leffe64
                        • March 2004
                        • 98

                        #12
                        Jag har ett mycket stort intresse, (betydligt större än mitt akvarieintresse) och det är båtar. Med den erfarenheten kan jag säga att gammal frigolit suger åt sig enorma mängder vatten. Många jollar gjordes i början på 70 talet med frigolit som distans och flytmaterial (för att de skulle bli osänkbara), dessa båtar är ofta i dag så tunga att det knappt går att lyfta dem. Frigoliten flyter fortfarande, men om den tidigare flöt med 5% under vattenytan så är efter många år 75% under.
                        Vill man ha ett material som inte suger åt sig vatten alls skall man söka efter styrofoam (brukar vara blå eller rosa) på byggmarknaden -används oftast för markisolering. den är betydligt tätare, inte lika smulig, och jag skulle kunna tänka mig att det borde vara ett bättre alternativ för att bygga bakgrunder.
                        LeffeS

                        Kommentar

                        • Schull
                          • August 2004
                          • 2889

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Tricella


                          Jag tror att det är husfixen (betongen) som gjort akvariet betydligt tyngre och inte att frigoliten sugit åt sig vatten.
                          Menar du att husfix/betong skulle ha sugit åt sig vatten, bak grunden Var lika vid båda lyften pluss att den var förseglad med Epotex... Måste bara tillägga att detta er en ideotisk konversation, jag kan åter komma om en 6 månader när jag vägt lite friggolit, så har vi fakta..
                          /Lasse
                          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                          Kommentar

                          • Tricella
                            • October 2002
                            • 1052

                            #14
                            Nej jag menade enbart att husfix och/eller betong är tungt i sig...
                            Sedan det där med "förseglat"...menar du att det inte kommer in vatten någonstans alls? Jag får in vatten bakom bakgrunden och där är den obehandlad...så rent teoretiskt pga porerna i frigoliten så kan vatten ta sig ända fram till andra sidan av lacken, dvs baksidan.

                            leffe64: Intressant det du skriver om frigoliten och jag får kanske ändra min ståndpunkt i denna fråga. Det tar dock ganska många år innan frigoliten suger åt sig vattnet.
                            Jag vet att Styrofoam troligen är bättre att arbeta i, men är den helt giftfri (färgerna kommer ifrån?). Jag har funderat på det materialet då det måste vara betydligt enklare att skära...den har dock en glattare yta så jag vet inte hur husfixen fäster. Man kanske måste "rugga" den före husfixen appliceras på.

                            Schull: Varför skulle det vara en idiotisk konversation? Jag tycker det var onödigt att skriva det och om du nu tycker den är så idiotisk så finns väl ingen anledning för dig att delta i diskussionen? Jag tycker det känns intressant att få veta hur frigoliten egentligen fungerar.

                            Kommentar

                            • Mogwai
                              • November 2002
                              • 3021

                              #15
                              Läste i ett annat forum, om en så kallad Foam Cutter. Vilken skulle underlätta betydligt då man tillverkar sin egna frigolitbakgrund. Man kan tydligen skaffa en sådan på Panduro Hobby eller tillverka en själv. Nån som har nån aning om vad en sådan skulle kunna kosta eller en beskrivning på hur man tillverkar en sån själv ??
                              Man blirju av med alla dessa eländiga små statiska frigolitspån om man använder en sådan, då det inte blir några spån alls då man använder en sådan.
                              Samt att han sambon kan få sitta och titta på sin fotboll mera ostört så att säga *gnissel karva gnissel karva*

                              Sen så en annan fråga. Husfixet, skall detta appliceras på före man målar ?? Ja ursäkta en kanske dum fråga, men jag måste få veta. Håller på för första gången med att göra en egen bakgrund, och kan ge mig den på att det som kan gå fel kommer att gå fel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...