Vit sand...kan det vara något?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • friflaj
    • July 2004
    • 6

    Vit sand...kan det vara något?

    hej.

    håller just på att dra igång min första burk..eller tank på 540 liter. Skulel vilja ha vit sand i den men som jag har fattat det så är den full av kalk så inga fiskar pallar med den...finns det kanske något trick??
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    skulle int väla vit sand eftersom fiskarna int kommer få lika fina färger...ju mörkare sand du har desto finare fiskar kommer du att få.

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      1/ Det finns vit sand som inte innehåller kalk
      2/ En hel del fiskar har inget emot grus som innehåller kalk
      3/ Vitt grus brukar ofta inte vara så vitt efter en tid pga smuts och alger
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Enig med Kjell. Vill bara lägga till ett "trick" om du hittat verkligt tjusig vit sand som du vill avhärda (och som inte helt och hållet består av kalk). Går att "tvätta" sanden i saltsyra, dvs låta syran och den kalkhaltiga sanden ha kontakt så länge att kalken neutraliseras av syran.

        Detta "trick" är dock för den verkligt nitiske som hittat den perfekta sanden. Det är en otrolig massa jobb, och saltsyra är dessutom ingen kemikalie man leker med hur som helst.

        Består sanden helt och hållet av kalk är metoden lönlös - lyckas du få allt kalk att neutraliseras har du ju ingen sand kvar. Är sanden porös kan du också glömma detta "trick" - risken att det finns kvar syra efter behandlingen är väldigt stor, trots många sköljningar.

        Jag har provat med sand från en havsstrand som jag verkligen ville avhärda - därav erfarenheten att det är sanslöst med jobb. Vågar påstå att det i de flesta fall inte är värt besväret. Kör annars med 10%-ig saltsyra och bada sanden i denna lösning länge (tills det inte kommer bubblor). Rör om under tiden. Nyckelordet efter det är sköljning, sköljning och några sköljningar till. Klart!

        Pysslar du med saltsyra oavsett användning, så är det skyddande kläder, gummihandskar och glasögon som gäller. Tumma ALDRIG på de reglerna. Har du läst ända hit så rekommenderar jag att du läser sista stycket igen.

        Hilsen!!

        Kommentar

        Arbetssätt...