Stenar från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cat
    • May 2002
    • 74

    Stenar från naturen

    Har precis varit ute och plockat lite stenar från naturen som jag tänkt ha i akvariet. Det är mestadels granit och gnejs, tror jag (såna med lite rosa strimmor i), samt några som jag antar är kvarts...(?) (Vit/grå, kristallaktig, lite transparant).
    Är dessa ok att ha i akvarium? Jag menar med tanke på mineralinnehåll och sånt.
    Jag håller på att koka dem nu, hur länge ska de koka?
    "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
  • Fiskaren
    • March 2004
    • 166

    #2
    JAg var i fjällen och plockade stenar. Nu är jag inte lika duktig som andra, så jag diskade av stenarna under rinnande vatten och med samma diskborste som jag använder till akvarierna. Det har funkat för mig i alla fall.
    Lycka till

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      Du kan slänga in dom i ugnen eller koka dom, eller bara tvätta av dom om du inte orkar göra det andra.

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Koka och baka i ugn är överkurs. Borsta ren dom bara, det räcker
        (javisstja, de var ju redan kokta, det skadar inte i alla fall).
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Det beror mest på vart du har hitta dom men jag tror nog att bara tvätta dom räcker.

          Kommentar

          • Ulf P
            • March 2002
            • 1615

            #6
            Jag brukar plocka en hel del sten o annat från naturen och har som vana att alltid koka sakerna innan jag sjösätter dom i karen så man man att dom är rena.
            //Uffe

            Kommentar

            • roccster
              • August 2004
              • 94

              #7
              Man ska helst koka sten man plockat ute. Lägg dem i en spann och häll kokande vatten över om de är stora. Då dör de flesta bakterier som du kan ha fått med dig.
              / Richard

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                jag har plockat ca 40kg sten utomhus och dem stenarna har jag i mitt 112L men jag hoppas att det kommer funka bra så dem inte släpper ut massa tungmetaller och så. Jag gorde rent mina genom att först lägga dem i en hink och skölja i ca 10min me kokhett vatten och sedan så skrubbade jag bara av dem...Tror ni att jag behöver oroa mig för att det ska bli något problem pga. stenarna?

                /Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • bjurstrom
                  • March 2003
                  • 233

                  #9
                  Det låter som de stenar du har hittat är fria från metaller Cat. Om det är sten med höga halter av metaller bör du kunna se det genom att det blänker metalliskt (ungefär som som gruskorn av metall insprängda i sten om du förstår hur jag menar).

                  Att koka sten får man inte bort några metaller med, så de flesta av svaren som tipsar om kokning är irrelevanta utifrån frågan. Eventuella bakterier och småkryp blir man dock av med genom kokning.
                  min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    mina stenar blänker lite grann....men dem blänker inte så mkt så att det ser ut som en enda stor guldklimp i akvariet, utan mer som små korn lite här och var på stenarna...Är det någon fara lr kan jag vara lugn? kommer det påverka fiskarna något? (tänkte ha i apistogramma sen)

                    /Glenn
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • bjurstrom
                      • March 2003
                      • 233

                      #11
                      Som en guldklimp kommer det inte glimma. En sten med mycket metall i är trots allt mest bestående av sten. Om det är mycket blänkande korn så kan det nog vara hög metallhalt i stenen. jag har sådana själv i akvariet, funderar på att slänga ut dem. Men jag vet inte om de läcker metall till vattnet eller inte tyvärr. Däremot är jag säker på att de innehåller metall om de blänker.
                      min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        jo men det fattade jag med=)....men har dina fiskar levt och mått bra när du har haft stenen i? för isf så borde det ju int va någon fara...

                        /Glenn
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • bjurstrom
                          • March 2003
                          • 233

                          #13
                          jag har malawi i akvariet och några har dött. fast det är sannolikt p.g.a. bråk och inte metaller. men svårt att vara helt säker, så man blir lite paranoid, därför jag funderar på att slänga ut stenarna...
                          min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                          Kommentar

                          • Glenn
                            • April 2002
                            • 3904

                            #14
                            oki då vet jag ....aja får testa och se hur d funkar me apistogrammorna som ska i lite senare...

                            /Glenn
                            Mvh /Glenn

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #15
                              Kvarts blänker det med, och det innehåller inte metall (i löslig form). Så det är svårt att bara utifrån observation avgöra matellinnehåll i stenar om man inte är kännare (sk expert).

                              Enda test som jag sett är om stenarna innehåller kalk eller inte. Och det testas med att droppa någon syra (eller avkalkningsmedel) på stenen. Bubblar det så är det kalk i stenen.

                              Hittar du stenar i vattendrag, skulle jag inte oroa mig så mycket.
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...