plansch bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    #16
    Ursprungligen skickat av Tant Nancy
    Blöt bakgrunden och bakre glaset med en trasa som du doppar i vatten med någon droppe diskmedel i... placera bakgrunden där den ska vara, sedan använder du en isskrapa eller någon annan plastbit, ett CD fodral skulle nog funka, för att "skrapa fast" bakgrunden på glaset... alla luftbubblor måste bort för att det ska se bra ut... sedan kan du skära till den med en mattkniv eller liknande, för perfekt passform.
    Jag har provat det där men det ser bara snyggt ut ett tag sen torkar det och bakgrunden lossnar igen. Har oxå provat med lite matolja istället för vatten men det funkade inte så länge det heller.
    Men det kan ju vara värt ett försök iaf.

    Snart får det bli en svart aquael bakgrund istället.

    Kommentar

    • SaraP
      • August 2004
      • 140

      #17
      När jag hade en sån planch satte jag fast den bakom akvariet (på rutan) med lite tejp här och där längs kanten... funkade bra för mig i alla fall.
      *Min Zoon*

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #18
        Det funkar lika bra att sätta fast den med bara vatten, håller hur länge som helst.

        Kommentar

        • Stinasp
          • February 2003
          • 35

          #19
          Jag använder svart eltejp.

          Kommentar

          • Firres
            • July 2004
            • 137

            #20
            Det ska funka, gör bara precis likadant som när du sätter solfilm i bilen. MEN alla som satt solfilm i bilen vet nog att det inte alltid lyckas på första försöket om man inte är så van.

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #21
              Hej!

              Det gick inte , planschen jag använder är helsvart och när jag satte dit den som Tant Nancy sa så såg det snyggt ut först men när diset hade lagt sig i akvariet så såg det inte alls snyggt ut, den ser grå ut och har ränder efter cd fodralet som jag använde för att skrapa med. Hur sjutton ska jag göra för att få till den, det stör mig något otroligt att den inte ser ut som jag vill att den ska göra.
              Katti

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #22
                Läste nå´n stans om någon som använt olja(matolja)istället för vatten.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #23
                  Använd en gummiskrapa istället för CD-fodral...

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #24
                    Jag köpte 1,5 meter blå solfilm på Akvarieleasing för den otroliga summan 80 kronor...

                    Sitter som en smäck och drar åt sig betraktarens uppmärksamhet överhuvudtaget !!

                    Det gör förhoppningsvis växter och firrar istället

                    Jämför man med BTN så har jag nu flera tusen kvar att köpa växter och diskus för !!!
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • nikki
                      • May 2004
                      • 224

                      #25
                      Tack för era svar, jag ska försöka sätta om den nästa gång jag rengör akvariet och pröva med att använda en gummiskrapa istället och bara vanligt vatten så får vi se hur det går.
                      Katti

                      Kommentar

                      • maanda
                        • September 2004
                        • 423

                        #26
                        själv har jag bara en vacker klarblå bakgrund. ljust och fint.

                        Kommentar

                        • shpend
                          • August 2002
                          • 2010

                          #27
                          Köp solfilm och använd istället

                          Kommentar

                          Arbetssätt...