Silikona fast liggunderlaget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slin
    • January 2004
    • 53

    Silikona fast liggunderlaget?

    Nu är det så att jag har tänkt lägga en bit liggunderlag i botten på akvariet. Behöver man limma fast det på bottenskivan? Jag kommer att ha 0,4-0,8 mm sand. Tidigare hade jag frigolit i botten med vanligt grus som bottenmaterial, och då hade jag inte limmat.

    SÅ, behöver det limmas?
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Jag har för mig att liggunderlag sjunker av sig självt, är det så finns det absolut ingen anledning att limma.

    Mvh. Martin
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Slin
      • January 2004
      • 53

      #3
      Jag tänkte mer på risken att det kan komma sand mellan botten och liggunderlaget. Men det kanske inte gör nåt eftersom det är sand och inte grus.

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Du kan ju silikona om du vill men tänk på att det blir mycket svårare att få bort det när du inte vill ha det där längre..

        Kommentar

        • Slin
          • January 2004
          • 53

          #5
          OK. Det lutar åt att jag inte limmar. Men det finns absolut ingen risk att det kan spricka ifall det kan komma sand mellan? Ursäkta om jag låter fjollig, men jag är bara så jäkla rädd för att det kan spricka...

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Joo det är klart att det kan spricka om det kommer sand mellan.

            Kommentar

            • Slin
              • January 2004
              • 53

              #7
              Jo jo, men nu snackar vi korn som är ca 1/2 mm stora. Hur skulle ni ha gjort??

              Kommentar

              • elinor
                • February 2003
                • 1323

                #8
                Är det grävande fiskar du har i ditt kar?
                Jag har själv endast liggunderlag i mitt malawikar eftersom de konstant möblerar om i karet. Då blir ju oxå risken ofantligt mycket större att det kommer grus mellan stenar och glas (punktbelastning).

                Och nej, du behöver inte silikona fast ditt liggunderlag eftersom det inte på långa vägar flyter upp lika lätt som frigoliten. Har du bara lite tyngd ovanpå med tex sand, lite rötter osv gå funkar det fint.
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Nej, det är ingen fara med sand (eller grus heller för den delen) mellan liggunderlag och glas. Skulle det spricka så gör det det av andra orsaker.
                  Faran ligger i om det ligger ett sand/gruskorn mellan glaset och en tung sten, men med ett liggunderlag mellan stenen och sandkornet är det lugnt.
                  Personligen skulle jag bara limma om jag hade mycket lite sand och inga stenar.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Slin
                    • January 2004
                    • 53

                    #10
                    Ok, tack för alla bra svar, det hjälpte mycket.
                    Jag har malawi, dom gräver ju en hel del. Jag har en del sten som tynger ner liggunderlaget, så det är nog lugnt.

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      Sorry, trodde att du menade mellan akvariet och birdet. Nej det är ingen fara, du behöver nog inget underlag.

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        #12
                        Nej, det är ingen som helst fara om det kommer några korn under liggunderlaget. Punktbelastning kommer ändå inte uppkomma med liggunderlaget mellan, så du kan sova helt lugnt

                        Mvh. Martin
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...