Kalk i Råda..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    • February 2004
    • 46

    Kalk i Råda..?

    Halloj,

    Jag undrar om det finns någon som har koll på kalkhalten i Rådasand och i Engelsk sjösten..? Vilken är lämpligast att använda i ett SA/CA-kar..?
    "pacta sunt servanda"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

    /Magnus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Råda innehåller mycket litet, om någon, kalk. Engelsk sjösten består till stor del av just kalk. Vill du ha mjukt surt vatten skall du inte använda Engelsk sjösten. Vill du ha ett stabilt pH kring 7.5, kan du med fördel göra det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Min Engelska sjösten påverkar inte KH/GH ett smack?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Och är en j-a skillnad på SA och CA!
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Defdac: Jag tror "engelsk sjösten" delvis har blivit ett namn på allt slipat grus. Den "ursprungliga" engelska sjöstenen är färgglad och består mestadels av slipad kalksten, skiffer, och flinta, och påverkar definitivt pH om pH ligger under 7.5. Är du tveksam kan du göra syraprov på några av de ljusare/spräckliga gruskornen - bubblar det är det kalksten.

          Daniel60: stämmer, det var därför jag inte bara svarade "nej". Engelsk sjösten är ett utmärkt bottenmaterial åt centralamerikaner.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...