Otvättad blästersand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    Otvättad blästersand?

    Hej har precis inrett mitt nya kar med biltemas blästersand, dock otvättad.
    Läste här på forumet att folk inte har haft några problem med otvättad sand.
    Läste också att deras "grumel" lade sig efter bara några timmar.
    Mitt har inte lagt sig än (5timmar) och firrarna är i en hink.

    Nu till frågan: Kan jag ha i fiskarna fast det är grumligt eller mår de dåligt av det?
    de mår kanske ännu sämre i hinken. (?)


    Tack!

    Blubb!
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Ska du stoppa in fiskar i ett akvarium som har varit igång i bara fem timmar?
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • SussieGross
      • May 2004
      • 197

      #3
      Jag har sparat vatten från det förra karet och inte gjort rent pumpen... men det kanske inte räcker..hmm....tänkte på det här med bakterierna....hmm...

      ja jag får väl lösa det här på något sätt...
      Blubb!

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #4
        Det är ju inte så bra att ha fiskarna i en hink för länge, men är vattnet mycket grumligt kanske det är dumt att stoppa i fiskarna, Har du provat att byta en del av vattnet? Det borde inte vara några större hinder att lägga ned fiskarna "direkt" så lägga vattenvärden och temperatur har hunnit ordnas..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          <font face="Book Antiqua"></font id="Book Antiqua"><font color="red"></font id="red">
          En fråga bara ....

          Hur fasen kommer det sig att man stoppar i otvättad sand i ett kar?

          E man så jävla lat så man inte kan tvätta den då får man nästan skylla sig själv att den tar ett par dagar innan skiten lägger sig om ens det gör så nån gång!!
          Det är så lätt att rengöra sand som e ny ju....bara ta lite i en spann o skölja tills vattnet e rent sen gör man bara om proceduren till all sand e ren.

          Så innan jag stoppar ner någon i mitt kar så får det bli rent innan iaf. även om det kan ta nån timme.
          <font color="blue"></font id="blue">
          // Ambitiöse Matte =)
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • forsström
            • July 2004
            • 31

            #6
            jag gjorde som du har gjort , tog ur den gammla sanden och fyllde på med ny otvättad biltemasand. jag har en pump på 1200l/tim oh undertiden som jag bytte hadde jag en extra på 600l/tim.
            på morgonen hadde skiten lagt sig så jag tog den den lilla pumpen och lät den stora gå ett par dager innan jag rengjorde et av min atre filter som sitter i den , efter en vecka rengjorde jag alla tre filtrena och efter ytterligare en vecka bytte jag ca 40% av vattnet, jag har ett kar på 450 l , vad jag har märkt har inget tagit någon skada av det, en av mina mollysar ficka ett svullet öga men det gick ner på någon dag
            450 liter

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen skickat av drd
              Hur fasen kommer det sig att man stoppar i otvättad sand i ett kar?
              De flesta som använder Biltemas blästersand har inga problem med grumligt vatten. Jag har inga problem med den sänk jag köpte.
              Men man bör kanske ändra rådet till att testa hur just <b>din </b>säck är genom att röra om en test protion i en hink med vatten och se vad som händer.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • destination
                • April 2004
                • 110

                #8
                Lade precis i sådan sand i mitt akvarie, tvättade den typ 5-6ggr i en hink....blev inte så farligt grummligt, men lite fast jag hade tvättat den, nogrannt....(ca: en halv 10liters spann)
                Hoppas det lägger sig snabbt.....
                Lycka till! mvh Mikael
                Växtakvarist

                Kommentar

                • Peter_F
                  • October 2003
                  • 693

                  #9
                  Släng i lite vadd i filtret. Brukar fånga upp partiklarna ganska snabbt. Är det inte tokmycket sand kan man ju faktiskt ta upp den igen och tvätta.

                  mvh
                  Peter
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                  Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    I med fiskarna! Dom bryr sig inte om det är lite dimmigt..

                    Har oxå otvättat blästersand, "dimman" la sig snabbt efter mindre än 24 timmar..

                    Kommentar

                    • SussieGross
                      • May 2004
                      • 197

                      #11
                      Tackar! Nu börjar det lägga sig, växterna är i och jag köpte en Nutrafin (bakteriekultur?) har haft i det nu...
                      Har syrepump i hinken så syrebrist blir det icke , tvärtom är nästan orolig att de får för mycket syre , det ser nästan ut som en jaucuzzi.

                      Imorgon ska firrarna i - sedan skall det fönstershoppas, funtar på gurami..ska kolla på lite fler ställen.

                      Det var inte av lathet (utan tidsbrist) jag inte tvättade sanden. Såg här på zoopet att många eller i allafall 50% inte tvättade biltemas sand så det kanske e DU- drd som e lite väl hurtig!
                      Skulle aldrig göra något som jag inte visste var ofarligt för fiskarna.
                      Är så jävla trött på alla som hela tiden ska racka ner på alla andra och BesserWissra sig , klaga på stavfel och vara allmänt otrevliga.
                      Hur orkar man slösa så mycket energi på att vara sur och otrevlig? Var glad och trevlig och försök vara objektiv istället så blir allt mycket bättre ska ni se.



                      Drd- det är inte menat (bara) till dig.
                      Blubb!

                      Kommentar

                      • syke
                        • August 2002
                        • 124

                        #12
                        Jag har donat med blästersand massa gånger,
                        fyller upp vatten ca 10 cm, häller i allt.
                        tömmer vattnet med hävert, och har i nytt. (kan upprepas 1 gång)
                        Sen är det bara att fylla upp hela. Funkar kanonbra och man slipper hålla på i badrummet.

                        Kommentar

                        • fc25
                          • September 2003
                          • 330

                          #13
                          Ursprungligen skickat av peyman
                          Ska du stoppa in fiskar i ett akvarium som har varit igång i bara fem timmar?
                          Jajjemenssan, det funkar fin fint! Jag brukar stoppa ner dom när tempen har blivit normal, det tar väl en kvart eller två. Bakteriekultur kan göra underverk.

                          När jag bytte sand(i.o.f.s till rådasand) så blev det dimmigt men jag rörde runt lite i sanden och bytte sen allt vatten och sen satte i bakteriekulturen. Det tog nån dag innan vattnet var klart. Fiskarna verkar inte bry sig om det är dimmigt men endel fiskar kanske är känsliga?
                          //Fredrich

                          Kommentar

                          Arbetssätt...