Bakgrund: använda fogskum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stormfrog
    • August 2004
    • 17

    Bakgrund: använda fogskum?

    Hej, jag håller på att plannera mitt bakgrundsprojekt. Nu funderar jag lite på vilka material jag ska använda utom den mer eller mindre standardiserade frigolitskivan. Jag vill göra något som ser ut som en trädstam med rötter som går ut över de stenar jag karvar ut i frigolitskivan. Tror ni man kan använda fogskum till detta?

    För det första: funkar det i vatten - eller avger det otrevliga kemikalier som ciklider ogillar?
    För det andra: tror ni det fäster på frigolit?

    Om inte kanske ni har något annat intressant förslag på vilka material som man kan använda?
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    vet att fogskumm används till en del byggen av regnskogsterrarie bakgrunder och då måste det ju funka även i akvarium. Se bara till att lacka ordentligt så tror jag inte att det ska vara någon fara. Ingen aning om det fester eller ej på friggolit, men du kan ju höra med en bygghandlare.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Jag använde det till lite av varje när vi bodde i hus, enlig min erfarenhet fäster det på allt.

      /NE
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • destination
        • April 2004
        • 110

        #4
        Hej, jag byggde nyligen en bakgrund med frigolit,husfix och fogskum.

        Trädstammen byggde jag utav fogskum, från den gick det ut rötter. Jag använde fogskumen både på frigoliten och husfixen(cement). Det gick super bra att göra rötter och trädstammen i fogskum.

        Först gjorde jag grunden till stammen direkt på frigoliten, när det hade torkat så tog jag och ställde hela bakgrunden på golvet(som den skall vara i akvariummet "uppåt") sedan lutade jag smala kartong bitar från bakgrunden ner på golvet i den vinkel jag ville ha rötterna som skulle gå ut från stammen, när dom var lutade stabilt mot bakgrunden så sprutade jag fogskum från stammen ner på kartong biten och lät det stelna.

        Sedan var det bara att skära till dom i rätt tjocklek som jag ville ha. Efter det blandade jag brunaktig färg i husfixen och smetade på stammen + rötterna... Slutligen lackade jag hela bakgrunden med epotex akvarielack, det har gått mycket bra.

        Skall lägga upp bilder på min hemsida sedan.

        Min flickvän fick akvariet + bakgrunden som jag lagt ner så mycket tid på=)Har fyllt det en gång med vatten för att testa ,det såg bra ut... Måste faktisk säga att det blev riktigt BRA snyggt! tycker jag iallafall (gillar inte att skryta)


        ursäkta ev felstavningar...mvh Mikael
        Växtakvarist

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          "Måste faktisk säga att det blev riktigt BRA snyggt! tycker jag i alla fall (gillar inte att skryta)"
          Vadå skryt, det är ju bara att säga som det är
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            "Destination",

            Skulle man kunna få njuta av några bilder på bygget?

            /Sabina som själv planerar bakgrundsbygge
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • destination
              • April 2004
              • 110

              #7
              Hej, skall försöka fota den i veckan. Akvariet är nu vattenfyllt. O allt verkar funka bra.

              Återkommer. Mvh Mikael
              Växtakvarist

              Kommentar

              Arbetssätt...