insugsgaller o strilrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • billo
    • October 2003
    • 85

    insugsgaller o strilrör

    Hur många insugsgaller rekomenderar ni i ett 570liters sydamerika i BTN-bakgrund? Och på vilken höjd? Har tänkt mig en pump 1000L/h sen men vill ju ha ganska lugnt i akvariet. Placeringen av strilrör, längs gavel eller i bakkant? Synpunkter tas gärna! emot.
    hälsnfrida
    574L Sydamerika
    60L småfirrar
  • billo
    • October 2003
    • 85

    #2
    Är det helt tråkig fråga eller självklarheter? Tänkte att några sydamerikaner med ytterfilter+BTN kanske simmade runt på forumet...
    574L Sydamerika
    60L småfirrar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du säger inget om dimensionen på hålet och inget heller om hur mycket växter etc. du skall ha i akvariet.
      Om det inte skall ha växter i akvariet så räcker det med ett 6 cm hål, i ett akvarium med mycket växter rekommenderar jag två hål.
      Jag hade placerat bägge insugshålen långt ner av estetiska skäl men om du har två kan du ju ha ett uppe och ett nere. Var de skall placeras beror ju också var pumpskallen/insuget och ev. filtermaterial är placerat.
      Var utblåsröret är placerat beror väl mest på var det är mest praktiskt att placera det - strilrör hade jag inte använt eftersom det stryper kapaciteten för mycket.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...