Rot som färgar av sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dejvid
    • January 2004
    • 21

    Rot som färgar av sig

    Jag undrar hur man skall göra med mopawirötter (heter det så?) som färgar av sig? Mangrove brukar gå bra. Jag köpte först en som jag hade i blöt i två månader och den färgar fortfarande av sig. Sen köpte jag en ny och den färgar också av sig men inte lika mycket. Har dock bara haft denna en vecka. Jag byter vatten minst en gång per dag. Skall vattnet vara varmt eller kallt?
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Kvaliten brukar variera kraftigt på rötter . En del färgar ett tag, en del inte alls och en del slutar aldrig att färga. Om det är möjligt att koka den så kan det hjälpa men jag tycker personligen att det är helt ok med lite thefärgat vatten .
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Kan bara hålla med föregående inlägg
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • dejvid
        • January 2004
        • 21

        #4
        Tack för svaren. Provade att koka den första men det verkade bara bli värre. Vill absolut inte ha missfärgat vatten så jag får väl hålla mig till mangrove. Synd för Mopawi är väldigt snygga.

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Koka den läääääännngggeeeee.Min fick puttra i 3 timmar.Sen bytte jag ut vattnet mot rent kranvatten och lät den stå i kastrullen över natten.Min slutade att färga
          Fredrik

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Det råd som brukar rekommenderas när trädrötter färgar av sig är kokning. Det lakar ur dem. Skålla dem kan kanske också funka.

            Själv har jag inte kokat mer än en rot, men det var för att få den att sjunka. Kör man med firrar som gillar mjukt och surt vatten så är det sällan/aldrig något problem (jag har i vart fall inte stött på något, och har haft rötter i nästan alla mina kar).

            När det gäller vattenbyte kör jag personligen alltid med kallvatten. Varmvattenledningarna kan om man har otur fälla ut tungmetaller som inte är bra att ha i karet. I flera kar kör jag vattenbyte med 50-60 procent kallvatten en gång i veckan, och det funkar bra. En liten varning kring sjöciklider bara, där har jag erfarenheter att för mycket kallvatten "slår ut" dem en stund. I kar med sjöciklider byter jag mindre vattenmängd, men oftare. Generellt sett tål ytfiskar större temperaturskillnader än bottenlevande fisk.

            Hilsen!!

            Kommentar

            • peyman
              • May 2002
              • 416

              #7
              Prova filtrera genom aktivt kol. Det funkade för mig. Iallafall tills den slutar att färga av sig. beror mycket på rotens storlek. det är en nackdel med fäegat vatten när man har mycket (ljuskrävande) växter.
              Peyman Zehtab-Fard
              Uppsala

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #8
                Om man nu måste bli av med den vackra thé-färgen så är mitt bästa tips att lägga den i en regnvattentunna, byt vatten en gång i månaden och vips! ett år senare är den fri från färgämnen....annars finns det plaströtter.... :-)

                Måste bara kommentera vattenbyten. Det hänger mycket på hur vattenledningssystemet ser ut där man bor. Jag bor i ett modernt hus med bra vattenkvalitet och byter alltid med tempererat vatten, kanske 4-5 grader kallare än akvarievattnet. Detta för att det är naturligt och normalt att nytt vatten är kallare t.ex. från små bäckar eller från regn från skyn. Vill dock inte chocka och stressa dem med iskallt vatten, har fått sjukdomsutbrott vid vissa tillfällen när jag gjort så innan. Har aldrig haft några problem med fiskarna pga detta. Men man bör kolla upp sin vattenkvalitet innan man blandar upp med varmvatten.

                /Hasse
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • Nalle
                  • March 2004
                  • 19

                  #9
                  Jag har en stor rot som inte vill sjunka. Den har legat i blöt i tre veckor. Jag har även givit den ett snabbkok. Om man kokar den länge kommer den då att sjunka?

                  Kommentar

                  • Hasse H
                    • August 2004
                    • 2111

                    #10
                    Kanske, inte säkert. Du får prova. Jag hade en rot som tog nåt år på sig att sjunka, jag band fast den vid en sten som höll den på botten. Testade då o då att släppa på den och den flöt upp varje gång.

                    Ibland kan det ha bildats luftfickor inuti roten, misstänker man det kan man alltid prova att borra ett par små hål i den så luften kommer ut.

                    mvh
                    /Hasse
                    mvh Hasse
                    Det man inte vet, har man ingen aning om.

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Borra massa små hål i den sidan somska vara nedåt och koka sen läääännnggeee så sjunker den
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • dejvid
                        • January 2004
                        • 21

                        #12
                        Tack för alla svar. Skall nu testa att koka roten länge och se hur det går.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...