Koraller och snäckor i sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EaQuA
    • August 2004
    • 22

    Koraller och snäckor i sötvatten

    Jag undrar om man kan ha korral bitar och snäckor från havet utan att det skadar fiskar som pallett ciklider,guppy,black molly och neon tetror?
    Jag är en person som svarar på så många ämnen som jag kan men kräver nog en del svar själv
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Till black molly, palett och guppi fungerar det. Men neontetror trivs inte i samma vatten som dom och borde egentligen inte vara i samma kar. Slänger du i korallkross så ökar ph värdet, det gynnar alla utom dina neoner som kommer att få det ännu svårare.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Chippen
      • July 2004
      • 12

      #3
      Hej tror du de skadar om ja lägger i 3 st 10-20 cm koraller? i mitt akvarium vet ej vart dom kmr ifårn men dom har stått tort ganska länge har 4 st silver hajar,2 eldstjärtar,2 mosaik guramis,2 prakt botior...??
      Tjo frääääääs

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Koraller inehåller kalk. Kalk höjer ph, inte sällan till ph över 7,5. Med det i tanken så kan du själv gå in på artregistret och kolla om dina fiskar tycker om koraller eller inte.

        lite offtopic: Koraller är djur som lever på korallrevet. Dom har egentligen ingenting att göra i ett sötvattensakvarium. Det ni diskuterar att lägga i era kar är inte koraller utan skeletten från koraller. Själv skulle jag inte vilja inreda mitt akvarium till en kyrkogård. Inga skelett från däggdjur, inga från fiskar, inga från amfibier och deffinitivt inte skelett från djur som kan vara utdöda inom 50 år. Döda koraller är osmakligt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • EaQuA
          • August 2004
          • 22

          #5
          Tack så mycket för hjälpen! allihop!
          Jag är en person som svarar på så många ämnen som jag kan men kräver nog en del svar själv

          Kommentar

          • metcrue
            • November 2002
            • 212

            #6
            Bara en liten grej om döda koraller.
            När jag för något år sedan köpte ett akvarium av en privatperson och berättade att jag skulle ha det till saltvatten blev han eld och lågor och förklarade för mig att han haft karet till salt. Han ville vara hjälpsam och skulle ge mig lite tips om hur man inreder. Kul tyckte jag, sådant är alltid intressant. Du skall till och med få lite inredning sa han, då blev jag lite fundersam. Japp, han plockade fram helt otroliga korallskelett, en jätte gorgonia, en massiv hjärnkorall och ett antal acroporer och började förklara hur man gör när man bleker dem. Det var länge sedan han hadde saltvatten. Det är nästan så man blir ledsen när man ser dessa jätte koraller döda. Jag fick korallerna men de ligger som dekoration i lägenheten. Håller med om att det är osmakligt att ha dem i ett akvarium.
            Daniel Olsson

            Kommentar

            • cool
              • October 2002
              • 1869

              #7
              ja skulle inte ha det i sötvattens akvariet försök få ihop ett "natur akvarie" alltså me växter o sand som just era fiskar vill ha det skulle dom må ättre av o det skulle deffinitivt se snyggare ut
              håller me dom andra om att det inte skulle va snyggt med döda saker i akvariet.
              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
              NY MSN:t__skate@hotmail.com
              Skorpion och amfibie fantast

              Kommentar

              • Tant Ingrid
                • August 2004
                • 36

                #8
                jag tycker det är jättesynd att korallreven förstörs. Men om ni inte tycker om döda "saker" gillar ni väl inte trädrötter heller. Antar att ni menar djur.

                Kommentar

                Arbetssätt...