Stenar direkt på glaset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rennicke
    • November 2003
    • 335

    Stenar direkt på glaset?

    Nu när jag inredde mitt nya akvarium på 450 liter lade jag 5-6 vulkanstenar (heter dom så? jag fick med dom) direkt på botten. Har tidigare haft erfarenhet av att bottenskivan gått sönder pga grävande påfåglar där jag lagt/ställt stenar direkt på gruset. Nu lade jag dom som sagt direkt på glaset och hällde sand runtomkring. När nu filter och cirkulationspump är igång verkar sanden lagt sig bra runt stenarna och de sitter fast.

    För tillfället har jag bara 4 rödciklider, en gibbiceps och en segelfenssynodontis i och ingen av dem gräver. Finns det någon överhängade risk att händelseförloppet från mina påfåglar för c:a tio år sedan upprepas? Borde jag riva upp och lägga frigolit inne i akvariet? Det är ett ramakvarium.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


    Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    *vulkanstenar* Det är inte lavastenar du menar?

    Så vitt jag vet skall man när man inreder ett akvarium med stora stenar samt grävande fiskar i antingen göra som du gjort nu (lagt stenarna direkt på glaset och därefter sand) eller lägga något under stenarna så att risken för punkttryckning av smågrus minimeras. Puhh, lång mening där. :-)

    Du skriver ju att du lagt stenarna direkt på glaset och sedan hällt på sanden så det bör inte vara någon risk för sprickor i glaset. Själv har jag ett liggunderlag i botten på mitt malawikar ifall att..

    Att sanden har lagt sig runt stenarna och att de sitter fast har förmodligen ingen betydelse. Det man skall fråga sig (förmodar jag) är om det kan komma grus inunder stenarna så att punktbelastning uppstår.

    Hoppas att det svarar något på din fråga men kolla gärna igenom forumet så du får mer att ta på.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Tack för svaret! Det där med punkbelastning verkar vara något att verkligen ta i beaktning... Det jag haft i åtanke hela tiden är risken när de gräver eller välter sten. Det bästa kanske vore att köpa en säck med sant till så det blir riktigt tjockt med bottenmaterial och sedan lägga stenarna ovanpå sanden? Om jag släpper ner mina zebror lär det blir mycket grävande då de ynglar av sig som frögurkor.

      Och ja, du har rätt, det är lavastenar jag menar Kom inte på vad det hette.

      Kan berätta att för c:a tio år sedan när jag var en novis i min tonår välte mina påfåglar en natt en sten så botten sprack. :P Snacka om förtret!

      Nåja, jag skall kontemplera en stund över hur jag ska bete mig nu. Kanske byter ut all sten mot en rejäl rot istället. Egentligen gäller väl samma sak där?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        Det bästa kanske vore att köpa en säck med sand till så det blir riktigt tjockt med bottenmaterial och sedan lägga stenarna ovanpå sanden?
        Av egen erfarenhet vet jag att det inte spelar nån roll hur mycket sand man än lägger i (om det inte är jättetjockt lager)om man har riktigt ordentligt grävande fiskar. Gräver de undan sanden och den stora stenen/stenarna därmed faller undan eller hamnar direkt på glaset, så är risken stor att enstaka grus/sandkorn hamnar under stenen och punktbelastar.

        Det jag menar med punktbelastning är inte de stora stenarna du lägger i som inredning, utan den punktbeslastning som blir då ex gruskorn hamnar under stenen..

        Men som du själv skriver så har du ju inte extremt grävande fiskar så det enda du kan göra är att hålla koll på vad de pysslar med.

        Lycka till!

        Hittade en nyligen uppkommen fråga om ett liknande ämne.

        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        Arbetssätt...