Problem med flytande rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Problem med flytande rot

    Jag har en 6.5 kg rot i badkaret. den vill inte sjunka. Har nu haft den sen igår och bytt med jämna mellan rum till hett vatten. Hur länge tar det innan den sjunker? Tänkte starta 720 idag, men om inte roten vill så blir det svårt.....
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Det brukar ta en minst vecka (ibland mer) för en rot att sjunka ordentlig. Ge den mer tid. Vad är det typ av rot?
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Jahapp. Jag vet inte vad det är för typ. Köpte den iaf på akvarielagret i bromma.
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        Jag får väl inreda nu karet med bara växter och vänta med roten då.
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Det där är som sagt väldigt olika... jag har haft en "flytrot" i ett akvarium sedan i våras... häromdagen behagade den faktiskt att "komma ner på jorden" :-) Den roten var köpt begagnad och hade legat torr i flera år... så det var kanske inte så konstigt... Annars brukar det väl ta max en vecka kan jag tro... men den kan lika gärna sjunka tidigare. Har du sänkt den... alltså tyngt ner den under ytan... då går det fortare....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • join4t
            • October 2003
            • 854

            #6
            Tänk på att du gärna ska gräva undan sanden på det stället du tänkt placera roten först så att inte eventuella "grävfiskar" underminerar den och gör sig illa =)
            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Ursprungligen skickat av join4t
              Tänk på att du gärna ska gräva undan sanden på det stället du tänkt placera roten först så att inte eventuella "grävfiskar" underminerar den och gör sig illa =)
              Ingen fara. Jag ska ha discus
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Jag stoppade i min flytrot direkt och lade ett par rejäla stenar på den för att hålla den nere. Efter någon dryg vecka kunde jag ta bort stenarna.
                Nu vägde min rot "bara" 2 kilo, och jag antar att den blir mättad fortare än en 6kg rot.

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Jag hade en stor - men lätt - rot i en hink i tre månader innan den sjönk.
                  Att tynga ner roten med stora stenar är lite läskigt. Jag har gjort så några gånger men alltid varit livrädd att stenarna ska ramla ner och spräcka bottenglaset, eller att roten ska fara upp genom täckglaset (eller mittstaget).
                  Men det går ju att ha den flytande i akvariet ett tag!
                  Lätta rötter brukar vara rödbruna och göra vattnet snyggt tefärgat.
                  mvh Daniel
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • S_sund
                    • July 2004
                    • 1904

                    #10
                    Tror att du är på rätt väg. Tyng ner den i badkaret och häll på kokande vatten. Värmen gör att luften/gaserna inuti roten frigörs vilket minskar dess flytkraft. Har själv aldrig haft något rot större än kanske 3kg men principen är ju densamm, kräver bara mer varmvatten och något längre tid. När jag inredde mitt 400L hade jag ca 10rötter i varierande storlekar, lade dem i baljor o hinkar och hällde över kokhett vatten (akta så inte barn eller andra husdjur kommer åt dem!) sedan rävkte det att låta dem stå över natten! Lycka till!
                    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                    Min Blogg
                    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                    Kommentar

                    • fredrikgbg
                      • February 2004
                      • 39

                      #11
                      Ja det beror precis på hur torr den är och hur tjock den är innan vattnet tränger in helt i den så att densiteten blir högre än vattnets...
                      Själv kan jag tipsa om att gå ut och skaffa egna rötter ute, nu när vattnet är varmt så är det ju inga problem, man får ju bara ett dopp på köpet... Själv var jag ute förra veckan och fick tag på verkligen stora, snygga rötter som sjönk direkt då de låg i vattnet. Kompisen som var med tyckte jag blev helt tokig då jag fyllde bagageluckan med "gamla" alrötter...

                      Kommentar

                      • Botia
                        • June 2004
                        • 7

                        #12
                        Lägg stenar på och i hålen på roten så fungerar det. Har själv ett kar på 430 L och en rot som vägde 12-15 kg som jag tyngde ner med stenar och det har fungerat hur bra som helst. Har haft det så i två år. Tog i våras bort stenarna när jag gjorde om i akvariet efter att mina kräftor ätit upp alla växter. Märkte då att stenarna inte längre behövdes.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...