sand - olika kulörer????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    • July 2004
    • 77

    sand - olika kulörer????

    Var inne i vår akvariebutik No1 dvs Borås Zoologiska, och fann att det fanns sand som hade olika kulörer...svindyrt men dunderläckert om man t.ex vill ha en kolsvart botten....

    Är det någon där ute sojm testat något liknande????

    Har sett flera snygga kar med vit sand i på bild här eller grå/mörkgrå.....men svart sand med röd lavasten...och om man sedan fick in lite grönt i detta!!! hmmmmmm *S*

    Hjälp mig gärna med råd om detta, då jag är tokivrig inför kar 2!!!!

    Mvh

    Deathdealer

    Ps. 520L Malawi blir det!
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Jag gjorde en tjusig konstalation en gång. Ett 300L kar med vit marmorkross som bottensubstrat och inredningen bestod av ett antal kolstenar i mitten som en hög med massa grottor, en stor svärdsplanta lite till vänster om stenhögen. Inte att förglömma, en grupp med princessor som innevånare.

    Toksnyggt men totalt värdelöst. Har aldrig haft så mycket alger i ett och samma akvarium. =)
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag har svart rådasand, mörka rötter och en massa växter i olika nyanser. Jättesnyggt och växterna verkar gilla det. Dessutom blir mina pansarmalar väldigt mörka och snygga mot den svarta botten.
      Sen har jag ett kar med väldigt ljus Biltema blästersand. Det blev faktiskt lika snyggt, men lite annorlunda. Växterna gillar det med, än så länge. Dom nya pansarmalarna är inte riktigt lika förtjusta men dom är VF så det hade nog inte gjort någon skillnad med bottenfärgen, tror jag.
      Har haft ett kar med någonslags skiffersand, kolsten, rötter och javaormbunke plus en massa flytväxter. Det blev väldigt mörkt i det karet som innehöll odessabarber. Dom gillade miljön, lekte och fick faktiskt yngel som klarade sig. Men det var lite svårt att se fisken, liksom.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        Jag har ett 600L med svart botten, svart rådasand, 2 säckar á 25kg, supersnyggt! Vägterna nästan lyser i allt det mörka, dessutom har jag ett gäng röda växter nästan i mitten, vrålläckert!
        Black Molly

        Kommentar

        • deathdealer
          • July 2004
          • 77

          #5
          ingen av er som har en bild på era kar?!?!?!?
          Jättenyfiken!

          Mvh Deathdealer
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Jag har inga bilder tyvärr.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              Jag ska också dra till borås zoologiska och köpa lite fiskar blir nog rödzebra och golden. Funderar på om jag ska köpa anubias eller någon annan tålig växt men det sägs att malawisarna äter upp dom...

              Kommentar

              • S_sund
                • July 2004
                • 1904

                #8
                Svart sand... :-) Har svart 1-3mm sand i mitt 250L Malawikar ihop med stora lavastenar och rikligt med javaormbunke (som Malawisarna låter bli att äta upp).

                Har 2 tredjedelar av 400L "Regnskogskaret" med 1-3mm svart sand och den sista tredjedelen med 5-15mm skifferliknande svart sten. Många rötter och stora växter.

                Verkar som att alla mina fiskar trivs bra med den mörka bottnen och jag har klarat mig relativt bra ifrån alger. Även de tillfällen (mest sommartid) som jag haft ökad algbeväxnad har de små anhopningarna med alger på bottnen inte synts pga sandens mörka färg. Snyggt och praktiskt men visst hade det varit lockande med ett kar, ljus finkornig sand.
                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                Min Blogg
                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Såg att de hade bl.a. blått grus på aquaristic.net
                  Definitivt annorlunda! Någon som har?

                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Jag tror jag har sett blått grus någonstans men jag minns inte vart. Ser mer ut som leksaksakvarie med sådant grus.

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      #11
                      ja har sett både blått grönt och rött grus...hade rött gru i ett kar ett tag och det var skitsnyggt...men nu på senare har jag funderat på att krossa riktigt röd lavasten fint lr krossa kolsten och ha i karet vilket jag tror skulle vara snyggt.
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...