Kalksten i akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fogelberg
    • June 2004
    • 22

    Kalksten i akvarium??

    Hur ligger det till med kalksten och akvarier?

    Är det en dålig eller bra kombination? Eftersom jag bor i Malmö har jag tillgång till obegränsade mängder av kalksten , men har jag något nytta av denna tillgången??

    Skulle vilja inreda ett av mina kar med kalksten, stora rös av kalksten, i kalkstenen finns det även en del flinta men jag tror inte att flintan skulle påverka vattenkvaliteten. Men jag behöver väl knappast oroa mig för surt vatten med så mycket kalk ?

    Någon som vet?? avråda eller godkänna? eller se och lär?
    Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
    --------------------------
    Potius sero quam numquam
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    vill du ha fiskar som trivs i basikst vatten är ju det bra... lite sämre om du vill ha fiskar från sydamerika..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Fogelberg
      • June 2004
      • 22

      #3
      Ursprungligen skickat av smurfmats
      vill du ha fiskar som trivs i basikst vatten är ju det bra... lite sämre om du vill ha fiskar från sydamerika..
      Okej, låter ju positivt att det går med somliga fiskar ju...

      Hur tar man reda på vilka firrar som gillar basiskt vatten? Några tipps eller råd på någon trevlig fisk?
      Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
      --------------------------
      Potius sero quam numquam

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        kolla in zoopets fiskguide, där kan du välja vilket ph du vill ha..
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Kalksten, ibland mindre mängder i filtret, ibland hela rösen i karet, används ofta av folk som kör firrar från Rift Valley (Victoria, Malawi & Tanganyika). Löses långsamt upp i vattnet och ger ett hårdare och mer basiskt vatten. Surt ph-värde torde du kunna glömma i ett kar med kalksten alltså. Inga som helst problem att ha kalksten i de flesta kar. Flintan i sig påverkar inte vattnet såvitt jag vet, men det finns nästan alltid kalk på flinta i vilket fall så du får kalken med "på köpet" om du stoppar ner flinta i karet.

          OM man däremot använder CO2-gödning är det inte bra att ha kalk i akvariet. Kalken löses upp snabbare med tillsats av CO2 (kopplat till det sk kolsyrasystemet). Resultatet blir en mycket snabb höjning av ph och hårdhet, vilket kan få växterna att stanna av och påverka djuren i karet negativt.

          Hilsen!

          Kommentar

          • Fogelberg
            • June 2004
            • 22

            #6
            Tjena patrik, så om jag uppfattar dig rätt så ska fiskar som malawi och Tanganyika ciklider gå bra i ett kar med mycket kalk.?!

            Perfekt, tanten vill gärna ha någon av dessa ciklider och då kan hon få som hon vill.

            Karet kommer inte ha mycket växter så gödpinnar och co2 kommer inte finnas i detta karet, det kommer jag däremot ha till mitt andra kar där jag ska försöka få en bra miljö till krabborna.
            Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
            --------------------------
            Potius sero quam numquam

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Jepp, de trivs generellt i kar med mycket kalk, eller snarare högt ph-värde och relativt hög hårdhet.

              Gödpinnar till krukväxter ska du vara försiktig med, är mitt tips. Innehåller ammonium som växterna visserligen älskar och föredrar, men algerna är förälskade i samma sak... :/

              Krabbor och CO2 förresten? Inte helt övertygad om att det är en bra kombination, men har du _lite_ kalk i grus och/eller filter blir det nog bra.

              Hilsen!

              Kommentar

              Arbetssätt...