Sumpgaser!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda78
    • November 2003
    • 45

    Sumpgaser!?

    Många pratar om sumpgaser, som samlas när man har tex blästersand. Alltså... vad är sumpgaser?
    Linda
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Det är gaser (framför allt metan) som bildas av nedbrytande organiskt material i bottensediment. Det är det som luktar när man trampar i en dybotten t ex. Det luktar sk*t!! ;D I vissa bottnar kan det bli riktigt stora gasfickor av detta, som kan leda till bottenskred i sjöar, men jag tror inte det blir fullt så mycket i ett akvarium.
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Fiskpinnen
      • January 2004
      • 89

      #3
      Kan man förebygga eventuella sumpgaser? Röra om?

      Kommentar

      • Fogelberg
        • June 2004
        • 22

        #4
        Fanns en annan tråd i detta ämnet, där tipsade man om att inte lägga sanden först i karet, utan först vatten, t.ex 10 cm vatten sen häll i sanden, detta minskar luftfickorna i sanden, samt att man rör om lite så att all luft som fastnat i eventuellt luftfickor försvinner.

        Sen fyller man upp med vatten, därefter ska det vara klart. Men om det sen bildas sumpgas av växterna är det ju ett annat problem.

        Men att först fylla i lite vatten och därefter lägga i sanden och tömma den på luft tycker jag verkar vara en bra ide.
        Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
        --------------------------
        Potius sero quam numquam

        Kommentar

        Arbetssätt...