2 frågor om bottenmaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fogelberg
    • June 2004
    • 22

    2 frågor om bottenmaterial

    1. Jag har läst någonstanns i detta forum att någon använder torv som bottenmaterial istället för sand eller grus, detta är något som tilltalar mig extremt då jag vill fixa till ett akvarium i en miljö som påminner om t.ex amazonas eller dyligt... Vad är det för TORV man ska använda sig av?

    2. På en del bilder så har jag sett att vissa har fått en väst att lägga sig som en matta över hela botten i akvariet vilket är riktigt snyggt. (enda passande bild som jag hittade just nu http://www.zen-it.com/nico/aqua/amano/ ) Någon som vet vilken växt som gör så här?? Hur fungerar det igentligen? måste jag köpa en himla massa för att själv fylla botten eller köper jag 3 - 4 styck och väntar tills dem vuxit??

    Jag har en del Mangrovekrabbor som jag misstänker skulle förstöra en bottentäckande växt, men krabborna ska gå i karet med torvbotten.
    Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
    --------------------------
    Potius sero quam numquam
  • PatrikMalmo

    #2
    Torv går bra att ha som bottenmaterial - och kan bli jäkligt snyggt. Det är dock några saker du får tänka på.

    Har du enbart torv som bottenmaterial har växterna inget att rota sig i. Kan lösas med ett lager sand/grus underst. Torven virvlas också upp lätt, så för kraftig cirkulation funkar inte och du får ta det mycket försiktigt vid vattenbyten. Verkligt bottenorienterade djur kan också få problem med torven (jag hade t ex inte haft Mangrovekrabbor med torv som bottenlager - de trivs med sand att filtrera "smågodis" ur).

    Både långfibrig torv och strötorv funkar. För att få ur luften ur torven så kan du enten blötlägga den (tar lång tid) eller koka den (går fort). Rekommenderar kokning, då får du samtidigt bort en hel del av de ämnen som gör vattnet surare (lågt ph-värde kan bli ett verkligt problem om du har mycket torv i karet). Vattnet du kokat torven i kan sparas för framtida behov.

    Det finns många låga växter som används som bottentäckare. Den i övre karet är Echinodorus tenellus och den i undre är Riccia ("gräset" längre bak är Eleocharis). Riccian är egentligen en flytväxt, men man tar en bit skiffer och så en tuss med Riccia och surrar fast den med sytråd/fiskelina eller sätter ett hårnät över hela rasket. Lägg den på botten och vänta! Finns flera varianter av Riccia, och alla funkar inte lika bra på botten. Den långa japanska varianten är bäst. Går att göra samma sak med Javamossa, men då får du inte den ljusgröna färgen.

    Vågar lova att du knappast fixar en "gräsmatta" på botten om du inte anväder CO2, någon form av gödning och mycket ljus. Möjligen kan du lyckas med Sagittaria subulata utan ovanstående, men då får du ha MYCKET tålamod...

    Ju fler du planterar från början, desto snabbare får du "gräsmatta". Kan dock ge en bra effekt att plantera en grupp i mitten och låta dem sprida sig.

    Några andra exempel på "gräsmatteväxter" är Glossostigma, Lilaeopsis, Marsilea och Echinodorus "magdalensis".

    Hilsen!

    Kommentar

    • Fogelberg
      • June 2004
      • 22

      #3
      Hej Patrik,

      Tackar för dina svar, dem var givande och informativa. Kan man inte använda torvblock som botten? den är ju inte i lös form som torv på säck. Torvblock har jag använt mig av vid byggande av terrarier.

      Så man måste alltså göra akvariet som en rent växtakvarium för med gödning och co2 för att lyckas till 100% med den gröna inredningen i karet och sen placera fiskarna eller fiskarna kan gå där samtidigt? om jag nu skulle göra ett kar med mycket växter, så hade jag tänkt att bara ha det med växter och inga fiskar så frågan om fiskarna var ju oväsentlig.

      Är väldigt sugen på att göra något mörkt och amazonliknande till krabbor och räkor. Vi får se hur det blir med de planerna.
      Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
      --------------------------
      Potius sero quam numquam

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Torvblock har jag inte provat, så det har jag inte pejl på.

        Några spontana funderingar jag får är att det blir svårt att "laka ur" dem - risken finns att du får extremt låga ph-värden alltså (vilket det är mycket få växter och få andra djur som trivs med).

        Lurar också lite på om inte torvblock faller sönder i vattnet efter ett tag. Lätt att prova genom att lägga ned en bit i en burk vatten ett tag. Då kan du samtidigt kolla vad som händer med ph-värdet.

        Jag har hållt en hel del olika räkor och en art krabbor. Alla har gillat att gå och mumsa i gruset. Jag hade därför inte provat dessa i ren torvbotten, utan i stället använt mörkt grus om jag ville ha ett mörkt intryck, alternativt kört med vanligt grus och flytväxter för att få ett dunklare intryck.

        En hel del av räkorna (inte alla) har gillat bra fart i vattnet också och visat sig vara förvånansvärt goda simmare. De arter som har lite kraftigare ben kan man utgå ifrån att de behöver/trivs med kraftigare vattenrörelse. En hel del mindre räkor (Neocaridina) har dock väldigt liten kraft i benen, så de kanske kan funka. Det borde finnas arter som trivs med lite lägre ph-värden också men sådan info går nästan inte att hitta. Osäkerheten på arterna är stor. Alla kräftdjur behöver dock mycket kalcium för att bygga upp skalet (låt skalet ligga kvar i karet när de har ömsat, i många fall käkar de snabbt upp det).

        Tja, även om man använder CO2 och gödning är det inte säkert man lyckas med alla växter, men chansen är mycket större. Det finns en metod som kallas "Estimative index" som du kan testa utan att göra något annat med karet. Står massvis om det här i forumet samt på andra ställen på nätet. Att köra med CO2 och gödning i någon form kommer garanterat att få fart på de flesta växterna. Du kan alltså dra igång ett växtkar utan att behöva flytta fiskar och andra djur. Om du inte ska ha fisk/andra djur i karet kan du dessutom brassa på rejält med CO2 vilket är en fördel.

        Hilsen!

        Kommentar

        Arbetssätt...