Hjälp Med gybby fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sirkku
    • June 2004
    • 35

    Hjälp Med gybby fiskhotell

    Jag har har någda frågor, nu igen...
    Jag har köpt ett Gybby fiskhotell mini akvarium modell MT 40
    som ett lekakvarium till min palettciklid

    <b>fråga 1</b>. är den för små för det ändamål ? (45 liter)

    Det finns bakom bakvägen ett renings system med pump + 3 fack med olika filtermaterial, i fjärde facket är lilla pumpen 300L/H

    Första facket från vänster, direkt efter insyget innehåller fint blå filtermatta.
    Andra facket har först under makaroner och ovanpå det är små kol pinnor i ett nät påse.
    Tredje facket, underta materialet är någon sorts kolfilter matta (kanska tät) och ovanpå svarta bio.boller,ligger löst.
    Fjärde fack har själva pumpen.

    Hoppas jag har skrivit så.. att ni förstår hur det är byggt.

    <b>fråga 2. </b> skall tag tag bort något av kolfilter materialet kanske mattan eller...jag har läst att man använder kolfilter material bara om man har sjukdom på fiskarna och man har get mericiner eller vid spec. tillfälle

    Jag har förståd rätt...
    jag vill inte Äventyra fiskarnas välmående

    Jag köpte mini akvarium från privat, han hade haft det
    bara några månader till sina växter och
    kunde inte svara på min fråga,
    Han har köpt det komplett men ovannämda innehållet.


    "Det är inte Dumt att fråga"


  • elli
    • January 2002
    • 67

    #2
    fråga 2: Du har nog fått det lite om bakfoten, det är så att när du medicinerar bör du ta bort kolfiltret, annars tar det bort de aktiva ämnena i medicinen. I normala fall kan du alltså ha i kolfiltret.

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Kol använder man EFTER att man medecinerat eller om man har missfärgningar man absolut vill avlägsna. Det är bara verksamt en (relativt) kort tid.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        -Jag har köpt 2 stycken Guppy-hotell från PWSS. Kolfiltren behöver man inte använda annat än efter medicinering. Det är en faslig massa kolfilter med, troligen för att Guppy-hotellen mest är ägnade för japanska/asiatiska marknaden och deras vattenkvalitet är inte som här. Fick den förklaringen när jag köpte burkarna!
        -Jag kör med de blå filtermattorna, en i var och en av de 2 första kamrarna, sen har jag makaronerna och biobollarna i den tredje kammaren.
        -Vattennivån i karet ska inte vara över mellanväggen mellan de 2 första kamrarna, då funkar filtreringen bäst.
        -Har köpt 25 Watts doppvärmare som ska ligga i sista kammaren, den med cirkulationspumen, det finns uttag för elsladden i bakväggen, bredvid den till pump-sladden.
        -Enda felet med Guppy-hotellen är att fläktarna låter. Ingenting för sovrummet för de lättstörda!
        -Guppyhotellet tycker jag ska räcka till ett palettpar.
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • sirkku
          • June 2004
          • 35

          #5
          Tack för snabb svar

          Jag flyttat Palettciklid par dit igår och nyss upptäkte jag
          att de finns redan rom i ena av grottorna
          vad fort det gick..huh, huh
          jag hinner inte för..

          Nu kan jag väl inte gå och ändra något för filterna ?
          Säkert störande till de nybliven föräldrar
          och när skulle jag kunna göra det isåfall ?

          Måste jag stänga pumpen nu ? ? och hur många dagar tag det tills rom bli yngel ?? hjälp !!

          Lyckligt men

          Detta fråga kom nu inte kanske till rätt plats

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Om du har kolfiltren i ett eget fack så kan du nog plocka ur dem utan att störa lekparet. Du behöver nog inte ens stanna pumpen. kolla bara att du inte fastnar i fläktarna! Kanske ska du kolla att du inte har full fart på pumpen, då kan ynglen hamna i filterkamrarna. Försok placera de blå svamparna bakom insugsöppningarna, så kan de inte åka med in.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • sirkku
              • June 2004
              • 35

              #7
              Tack, Ulla
              Du skriver att jag skulle kolla att jag inte har full fart på pumpen... mitt fråga: går det justera på någon sätt ?
              hmm, ynglen hamna i filterkamrarna.
              Jag har de blå svamparna bakom insugsöppningarna, men att de är inte riktigt yngel än, jag skulle kalla de Rom mer svans.

              Palett honan flyttar dessa små saker på morgonen till ett grop under roten som de själv har gjort.. fast det finns många gömställe som jag har gjort... och på kvällen flyttar hon alla små tillbaks till
              Födelseplatsen, som är ett rör av keramik.

              Jag menar bara när föräldrarna är så duktiga kan dem inte ser ifall någon av dessa små är på väg till insuget och rädda (tag i munnen och simma från till gömstället

              Jag har första gång Palettciklider så jag vet inte hur länge de håller på kol på dessa små, slutar de direkt efter när fiskarna blivit riktigt fri simmande yngel eller…
              Någon som vet ?

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Nej dom vallar runt dom även när de blivit frisimmande. Fast ynglen tar större och större utflykter från föräldrarna för att leta mat.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Ulla
                  • April 2002
                  • 1163

                  #9
                  Ursprungligen skickat av sirkku
                  Tack, Ulla
                  Du skriver att jag skulle kolla att jag inte har full fart på pumpen... mitt fråga: går det justera på någon sätt ?
                  Nedtill på ena sidan av pumpen finns det ett skjutreglage. Bara att prova sig fram till lämpligt flöde. Synd att det inte finns några manualer till pump och lyse. På följande sida finns det beskrivning till lampbyte mm. Det är från den amerikanska återförlsäljarens sida, tror jag.
                  http://www.jbjlighting.com/sys_nanocube.html
                  Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                  Kommentar

                  • sirkku
                    • June 2004
                    • 35

                    #10
                    Tack igen Ulla
                    Där ser man, det lönar sig att fråga.

                    Jag hade panik bråttom att starta det hela, jag han inte göra
                    närmade undersökning själva systemet

                    Jag hade faktiskt funderingar ring lampbytet, jag tro
                    att ljuset är för stark tillfället eller…det känns som eftersom
                    Föräldrarna gömmer sig hela tiden.
                    Det är bara 3 dagar sedan när jag upptäckte att rom
                    kornena har fått liten svans.

                    Kommentar

                    • Ulla
                      • April 2002
                      • 1163

                      #11
                      Ursprungligen skickat av sirkku


                      Jag hade faktiskt funderingar ring lampbytet, jag tro
                      att ljuset är för stark tillfället eller…det känns som eftersom
                      Föräldrarna gömmer sig hela tiden.

                      Testa med lite flytväxter som skydd mot ljuset. Går bra med att lägga någon stängelväxt löst i vattnet med. Annars kan du testa med att tejpa fast lite smörpapper under lampan, fast det kan ju vara svårt utan täckglas emellan, kanske lossar av fukten?
                      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                      Kommentar

                      Arbetssätt...