sand??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forsström
    • July 2004
    • 31

    sand??

    kom just på en sak ,, jag har ju en sandlåda ,, någon som har sand från sandlåda i sitt akvarie,,

    det finns ju att få tag i varsom hälst till ingen eller ringa kostnad, men hden kanske är för liten , vet inte storleken på kornen,,

    hmmm ska nog gå ut o titta, kan ju inte sitta inne vid datat hela dagen när solen skiner,,

    vore snällt om ni ville svara då jag står och väger om jag ska till biltema eller ut i sandlådan till veckan, vill byta sanden för att det inte växer så bra,,

    450 liter
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Sandlådesanden funkar bra, så tycker du att den är snygg så den passar i ditt kar är det bara att köra på.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      Jag hade sandlådesand fast det var nytt, mycket jobb att få det rent(ännu svårare med gammal sandlådesand). Men det var värt besväret, blev snyggt.

      Kommentar

      • Thomaslj
        • May 2003
        • 704

        #4

        Mitt råd är.. sluta tänka på vad sanden ska ha för färg, när man ändå kan täcka botten med växter!=)
        Enligt mig är bottentäckare betydligt mycket snyggare än vad någon sand/grus på marknaden kan åstakomma i ett akvarie.

        http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

        Kommentar

        • deathdealer
          • July 2004
          • 77

          #5
          en kort grej bara....sandlådesand...som INTE är sandstrandssand KAN innehålla TUNGMETALLER.....det tror jag INTE är sådäringa bra för fisken!?!?!? Kolla lätt med en magnet...dra den igenom sanden långsamt....sitter något kvar på magneten som är svart.....inte nyttigt!

          Mvh Deathdealer
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • forsström
            • July 2004
            • 31

            #6
            Nu har jag fyllt min tank med ca 60 kg bläster sand från biltem a,, hoppas att ni alla har rätt i att det är snyggare o bättre för växterna,, just nu ser jag inte 5 cm in i kvariet, sååå dimmigt jag kör med två pumpar på 1200 och 600 l/tim för att få bort så mycket som möjligt i natt så jag akn inreda ,, vill gärna få fast alla växter där dom ska vaa ,, tycker synd om min a söta fiskar som tvingas simma i dimman ,,
            jag gjorde så att jag tappade inte ut något vatten utan skopade ur allt gammalt frus och sedan lät jag det sjunka unden lite grummel , after det tömde jag försiktigt i bläster sanden så att jag inte klämde någon firre,, var nära en gång,, ,jag satte i den lilla pumpen när jag tagit bort det gammla grust så den skulle suga upp lite nyttigat slam ,, nu går som sagt båda pumparna, och jag hoppas det klarnar så småningom ,,

            en liten fundering , kommer näringen ner till rötterna nu? verkar mest flyta runt över sanden ,, kanske blir bättre när hastigheten på vattnet minskar och det kommer i lite växter rötter o sten som binder det.
            450 liter

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              Om det är bläster sand som är 0.1mm då kommer nog dom flesta växter att dö. Köp anubias om du vill ha växter i karet och låt den lägga rötterna på en sten eller liknande.

              Kommentar

              • forsström
                • July 2004
                • 31

                #8
                nu har det gått 6 dagar sedan jag fyllde karet med bläster sand sedan dess har jag bytt ca 35% av vattnet och hällt i växtgödning,

                alla växter verkar stortrivas fiskarna gillar åxå sin nya botten speciellt pansarmalarna som åker och frustar i sanden,,,
                450 liter

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  jag har svart rådasand, och det uppskattas verkligen av mina pansarmalar som plöjer fram som små ångvältar
                  Som vanligt är det bara vattenpesten som vägrar växa... Jag undrar hur man kan visslyckas så enormt i ena hörnet men lyckas i det andra...
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Hej

                    Åk till en zooaffär och kolla på sanden som saluförs som rådasand och jämför med ungarnas sandlådesand.Jag såg då ingen större skilnad
                    Fredrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...