länka 2 btn delar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • champ
    • May 2003
    • 167

    länka 2 btn delar?

    Hej!
    Förr hade jag en btn i mitt mindre kar som jag tagit från en stor btn, nu skulle jag vilja flytta den till mitt stora kar, går det att siliconera ihop med den andra delen? Jag undrar även om det finns något bra sätt att få en btn ren från alger då den är mer eller mindre helt grön

    mvh
    Rasmus
    Inte alltid jag har rätt... men oftast
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    #2
    Jag undrar också hur man lämpligast tvättar en BTN från alger.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      går det att siliconera ihop med den andra delen?
      Det är mycket svårt att bygga ihop två olika så att det bli snyggt.

      Jag undrar även om det finns något bra sätt att få en btn ren från alger då den är mer eller mindre helt grön
      Det brukar gå bra med en diskborste. Har även någon gång använt en högtryckstvätt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Fiskpinnen
        • January 2004
        • 89

        #4
        Kan inte färgen ta skada?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kan inte färgen ta skada?
          Färgen sitter rejält fast på BTN-bakgrunderna men visst finns det en möjlighet med en högtrycksspruta, dock inte med diskborste.
          Använder man högtrycksspruta så börjar man inte med högsta trycket och högt upp i mitten. Kör igång lite försiktigt vid ena kanten - bygg upp trycket och ge akt på vad som händer så skall det funka utan problem.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • champ
            • May 2003
            • 167

            #6
            ok tack... ska nog försöka sätta stag mellan delarna och hoppas på det bästa
            Inte alltid jag har rätt... men oftast

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Jag tror precis som Kjell att det är mycket svårt att silicona ihop två bakgrunder så det blir snyggt. Däremot kan du köpa en modul och limma framför i botten så att den döljer skarven. Gör inget att den inte sitter ihop med bakrutan. Har sett en hel del otroligt snygga exempel på kombinerad modul/bakgrundsanvändning i Stoby Akvarieaffär. Han har just använt en del bitar av moduler som bara limmats fast på botten. Att det som är bakom är ihåligt syns inte om man gör det snyggt.

              Ett problem du får om du gör så här är att det blir öppet in bakom bakgrunden. Det går att ordna med stora blå filtersvampar. Sätt dem en bit in och bygg upp en massa grottor med hjälp av plaströr bakom.

              En sak som jag upplevt som nackdel med BTN är just att det är få håligheter/grottor. Det blir otroligt snyggt och maffigt med modulerna, men just de små fina grottorna till Jullar exempelvis, får man bygga upp med sten på botten som vanligt. Där har jag lurat ut att om man köper moduler och sätter ihop dem snyggt, så får man flera "skrevor" som man inte kan se ända in i. Där har jag tänkt borra hål (motsvarande insuget till filtret) och sätta in plaströr med igenpluggad bakkant. Jullarna gillar ju att fara omkring precis överallt där det finns håligheter, så jag tror det kan bli bra.

              Är själv precis på gång med BTN-moduler och har klurat himla mycket kring dem. Finns många finfina bilder bland annat här på Zoopet, men Stoby har tagit det ett litet steg vidare tycker jag. Skitsnyggt rent ut sagt!! Rekommenderar ett besök där i vilket fall som helst, välsorterat med fisk från små sydamerikaner till MalTaVi. Bra växtavdelning och rätt mycket tillbehör. Dessutom kunnig och trevlig personal!!

              Hilsen!!

              Kommentar

              Arbetssätt...