Mexi tegel som kalksten....?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david elfving
    • August 2003
    • 404

    Mexi tegel som kalksten....?!

    Tja...

    Har köpt 3 mexi tegelstenar som jag slagit sönder till mindre bitar som nu ligger i 375L karet, passar kanon i mitt mallawi kar. Ser nu precis ut som kalkstenarna som man köper i affären. Undrar bara om de e nån annan som gjort såhär? Man sparar ju en j**kla massa pengar. Det är väl ingen nackdel med mexi tegel i akvarium de innehåller väl bara kalk??.. osäker bara de inte e några giftiga ämnen i dem???

    Vet någon??

    Tack i förhand //David
    mvh David
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    När man diskuterar sk mexitegel ur villasynpunkt kallas det för "obränt tegel" som uppenbarligen (kan) reagerar med vatten på något sätt. Jag skulle nog kålla upp det snarast möjligt med någon som vet mera än mej i alla fall (orolig)...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • david elfving
      • August 2003
      • 404

      #3
      Har kollat upp de där med mexi tegel mer nogrant å såvitt jag läst å nu vet så är det bara ren kalksten. Alltså tillsågad kalksten i tegelform men jag har ju förståss krossa tegel formerna för att få ett lite verkligare utseende i karet. Men om nån annan vet eller undrar nåt kan han/hon ju alltid fråga eller berätta om det. Köpte stenarna på beijers 10kr per mexi sten gav jag å då väger en sten ca 2kg och är med måtten 30x6x6. I akvarie affärerna köper man kalksten (då större bitar) men för ett mycket högre pris (här i södertälje för ca 25kr/kg) så mexi tegel e att föredra ca 5kr/kg// men om man vill ha stora kalk stenar också, så får man nog köpa på de dyra sättet => via affär.
      mvh David

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Bra tips!

        Skriv gärna igen om du får mätbara resultat. Mer alkaliskt vatten eller massdöd...

        Det är ju bra att fylla på Zoopets kunskapsbank.

        Kommentar

        • david elfving
          • August 2003
          • 404

          #5
          Mer nytt om mexi tegel...
          Mexi tegel är tillskärda kalkstenar från (om jag nu kommer ihåg rätt) Örebro, man gör mexitegel av just "örebros" kalkstenar eftersom de är mer kompakta å klarar då mera tyngd.
          Så de enda som skiljer mexi tegel från akvarie kalksten är att mexi tegel är mer kompakt (vilket då gör den tyngre för sin storlek)annars e det exakt samma sten. Bara att de e billigare och att du måste slå sönderden för att få lite mera naturliga bitar. Den enda nackdelen är väl att man ej kan få så stora bitar utav mexi teglet. Annars skulle de vara bättre på alla sätt.
          mvh David

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            En grej med mexitegel: det släpper antagligen radon. Kalkstenen den görs av innehåller orsten, som är svagt radioaktiv.

            Det är antagligen inget problem, men kan vara värt att se upp med.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • doohan
              • February 2003
              • 262

              #7
              Intressant tanke att köra mexitegel i stället för att köpa dyr kalksten. Läste följande på en sida."Mexitegel är däremot inte ett riktigt tegel utan en mursten gjord av kalk, sand och krossad sandsten som pressats samman under hårt tryck"(http://www.did.se/sydsvenskan2/default.asp?t=1&meny=artiklar&kat=70&article=229&a vdelning=10)



              Mvh Ronney

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                Jag ska också starta upp ett malawi kar nu och lägga i lite kalksten. Får bli mexisten istället

                Kommentar

                • david elfving
                  • August 2003
                  • 404

                  #9
                  hej igen alla.
                  Har varit på semester 2 veckor i spanien som jag ser har ni fortsatt ämnet å hittat mer fakta, tackar.
                  Fiskarna lever än inget farligt med vattnet eller nåt funkar som vanlig kalksten. Radon är ej farlig förrän en längre tid, som ca 20år, och innan dom åren har gått så har nog mina malawi dött av ålder. Men om du har nån fisk som ska leva längre än så, så kanske radon kan ge dem en tidigare död. Men troligen är det så lite radon vi pratar om så att de säkerligen inte har någon effekt alls.
                  Det var nog allt.

                  Ha det bra alla.
                  mvh David

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Varför blir det farligt efter 20år? Borde de inte vara farligt när man köper det sedan minska?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...