Ubåtsmodell i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubåtskaptenen
    • July 2004
    • 2

    Ubåtsmodell i akvarium?

    Hej hej

    Vi planerar att lägga ner en plastmodell av en ubåt i akvariet (100 liters). I ubåten ska vi installera en liten syre sten som ska bubbla lite trevligt. Nu funderar vi dock på vad man ska tänka på.

    Plastmodellen ska limmas ihop och målas. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fungerar vanligt hobbylim och vattenfast hobbyfärg eller måste man ha någon special färg/lim. Vi vill ju att fiskarna ska trivas ihop med ubåten.

    Pratade med en akvarist som kände till ett lim som hette tangit som man kunde använda han trodde även att det fanns special lack o köpa.

    Tacksam för tips och idéer.
  • Gud bevare Tsaren
    • April 2004
    • 276

    #2
    Ah, en ubåtsbroder !

    Jag har en exakt kopia av min egen båt, en present jag fick av den dåvarande SonOp2 (som limmat ihop fler fartygsmodeller än jag ätit varma middagar) efter fullgjord värnplikt, och jag har funderat på att sänka ner den i mitt guldfiskkar en längre tid. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att borra upp den för installation av en syresten.

    Förutsatt att limmet och färgen inte vållar fiskarna problem så är det hela en nog så lyckad idè. Lägg gärna in litet bilder när det hela är ordnat !

    Lycka till !

    C uvasjenijem
    Gud bevare Tsaren och Hans familj

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Som man kan tänka sej att den här tråden kan utvecklas borde en nog ha placerats under humormania. Är det säkert att du inte vill ha ett armbandsur istället för i så fall kan du kolla in den här tråden:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25989
      No more said...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Kawe
        • May 2004
        • 279

        #4
        Försök bidra konstruktivt i fortsättningen, det blir så mycket trevligare då...

        Vänligen
        Kawe

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Kul att det alltid finns åsikter om vad man kan ha i karen,,men när det gäller lacken så borde det funka med den sorten som bakgrundsbyggarna använder
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Och ja just ja,, välkommen!
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Jag har läst en tråd om någon som skulle sänka en modell av ett flygplan i sitt akvarium.

              Du kanske kan hitta den tråden och kontakta författaren. Han borde ha kommit en bit i sitt byggande.

              Kommentar

              • zingo_boy
                • August 2002
                • 983

                #8
                jag hoppas att han ska låta den "hhänga" i vattnet!

                Kommentar

                • ubåtskaptenen
                  • July 2004
                  • 2

                  #9
                  Fick hem modellen idag och insåg att det nog blir lite knöligt o få in syrestenen i skrovet + slangar och dylikt. (Liten modell, knappt 15 cm)

                  Lutar nu åt att jag lägger syrestenen under båten (på botten). Slipper då även tänka på speciallim eftersom inget vatten kommer komma in i den. Så nu letar jag bara efter det där lacket som bakgrundsbyggarna använder. Finns det matta varianter av det? Några idéer på vart köper man sånt i exempelvis Göteborg?

                  Tack för tipsen för övrigt

                  Kommentar

                  • Holmby
                    • February 2004
                    • 1118

                    #10
                    Kan du inte hoppa över syrestenen? Stoppa in luftslangen bara och gör sedan små hål runt skrovet med ett litet borr eller en glödgad nål.

                    Du får nog ha en del ballast i, om den inte skall flyta till ytan. Annars kanske du kan fästa den med silicon i en sten?

                    HAde det inte varit lite coolt om du kunde väga av båten i vattnet så att du kan reglera vilket djup den skall ligga på, beroende på hur mycket luft du pumpar in?

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Har visst för mig att det skall finnas radiostyrda u-båtsmodeller man skulle kunna köra med i karet också, det vore väl något
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      • Holmby
                        • February 2004
                        • 1118

                        #12
                        Hade ju varit riktigt lattjo om man hade ett stort nog akvarium.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...