Löv i akvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • majapiraja
    • May 2004
    • 13

Löv i akvariet

Hej, jag ska ha ett akvarie med sydamerikanska dvärgcilkider och läste i en bok att de gillar löv eller blad ovanpå sanden att gömma sig i. Är det någon som vet vad man använder för löv. Ska det vara gröna eller måste man vänta till hösten? Ska de behandlas på något speciellt sätt?
    Majapiraja
  • peyman
    • May 2002
    • 416

under hösten kan du plocka löv och koka dem för att lägga i akvariet. det går inte att ha samma löv i akvariet en längre tid, då börjar det att ruttna.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

Kommentar

• dgqlof
      • November 2003
      • 1344

Med lite envishet går det att hitta torra höstlöv även nu mitt i sommaren, men naturens förråd är verkligen på upphällningen.

Det är viktigt att det verkligen är torra höstlöv, andra löv innehåller för mycket näring, t.ex. gröna eller om man plockar en kvist och låter den torka.

Löven tar ett dygn att sjunka, det lär gå fortare om man kokar dem, jag har aldrig kokt.

Knip av stjälken, den kan mögla.

Ek färgar vattnet men håller bäst, lind och björk håller bra, lönn är vackrast och ger störst hålrum att gömma sig i men de bryts ner på bara 2 månader. Jag använder mest lönn eftersom det är snyggt och jag har en sådan utanför ytterdörren.

Kommentar

• dgqlof
        • November 2003
        • 1344

Förresten efter att ha sett pansarmalar i ett akvarium med löv på bottnen började jag undra om det inte är djurplågeri att inte ha löv, pansarmalar stortrivs med löv.

Kommentar

• majapiraja
          • May 2004
          • 13

Tack för tipsen! Finns det något sätt att spara höstlöv så de räcker tills det kommer nya? Det här låter nog lite dumt men kan man tillexempel stoppa in ett lager i frysen och ta ut efterhand som de andra bryts ner? Annars får det helt enkelt bli löv på hösten.
          Majapiraja

Kommentar

• mam
            • May 2004
            • 1064

Löv på botten låter ju jättesnyggt. =) Vilka andra fiskar gillar löv?
            /Nina

Kommentar

• Ola Åhlander
              • May 2002
              • 213

Om du har torra höstlöv så händer det ingenting med dom om du förvarar dom torrt. Du kan alltså lägga upp ett lager i oktober-november som räcker hela året.
              Löv av bok håller bäst i akvariet, upp till ett halvår, och är (enligt min mening) snyggast.

/Ola

Kommentar

• dgqlof
                • November 2003
                • 1344

Måste testa bok i så fall.

För att hitta torra höstlöv vid denna årstiden kan man leta i blandskog där lövträd och barrträd står brevid varandra. Löven trillar delvis under barrträden där de sedan bryts ner mycket långsammare. Men akta så inte några barr kommer med, de bryts inte ner alls i akvariet utan flyter bara runt.

Kommentar

• mats m
                  • September 2002
                  • 515

Hej.
                  Bok är det bästa som går att ha i ett akvarium,inga gifter eller syror som ställer till det med vattnet.Milt PH sänkande och svagt te färgning.
                  Boklöv går att plocka året om där det finns bokskog.Det bästa är att plocka löv som sitter kvar på gren,minst risk för bakterier och liknande.För vinterförvarning så gäller att dom förvaras torrt.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• majapiraja
                    • May 2004
                    • 13

Tack för alla tipsen! Jag ska ge mig ut och leta efter bokar framåt hösten.
                    Majapiraja

Kommentar

• erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

Intressant tråd som jag följer upp...
                      En gång i tiden lackades torkade löv som plockats upp ur dammar med epoxylack för att kunna användas en betydligt längre tid.
                      (källa: Eggers - Inredning av akvariet, Bonniers 1974)
                      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• PatrikMalmo

Jag kör ofta boklöv i mina kar. Firrarna gillar det och rätt gjort är det jäkligt snyggt. Plockar dem på hösten och skållar dem med kokande vatten. Efter det får de ligga och suga vatten tills de sjunker. Därefter har jag ner en del av dem i karet.

Resterande torkar jag och sparar så jag har fram till nästa höst. Kan vara slugt att blötlägga torra löv ett tag innan du har ner dem i karet, annars flyter de runt i någon vecka.

Finns många andra trädslag som fungerar, ek och lönn ffa. Rätt många andra löv sönderfaller dock fort, t ex lind (jo, jag har provat...).

Jag föredrar dock boklöven för att de är så otroligt snygga. Ser mer tropiskt ut än ek och lönn, enligt mitt tycke. Ger också en fin färg till vattnet om du har svartvattenfisk.

Hilsen!!

Kommentar

• cillan
                          • February 2007
                          • 562

Jag skulle oxå vilja ha lite löv i mitt akvarium där jag har sköldpaddan. Problemet är att hon äter dem och därför inte eklöv så bra. Är det farligt om hon äter boklöv?

En del säger att man ska plocka dem från marken och en del från trädet, nu blir jag förvirrad. Vilket ska man göra?

Kommentar

• Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

Oj vilken gammal tråd du lyckades gräva upp
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

Kommentar

• cillan
                              • February 2007
                              • 562

Ursprungligen postat av TastY
                              Oj vilken gammal tråd du lyckades gräva upp

Oj då, det tänkte jag inte ens på att den var så gammal för jag sökte på olika saker och hittade den här. Det kanske finns någon nyare tråd eller när jag ändå frågat här kanske det inte gör något att jag drog fram den hur förrådet .

Kommentar

Arbetssätt...