Svart rådasand 0.2-1.5mm eller Blästersand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Svart rådasand 0.2-1.5mm eller Blästersand?

    Imorron kommer mitt nya 540L hem till mig å de sista funderingarna kring grundinredningen är ännu inte klara...

    Sitter å funderar kring vilken sand jag skall köra med. Antingen Biltemas beprövade Blästersand 0.2-1mm (vilket jag själv kört i mina 2 gamla kar med framgång...iallafall älskar fiskarna den) eller den svarta rådasanden på 0.2-1.5mm .

    Vet att CRX kör med den, men är det några fler som kör med denna sand?
    Är sanden slät, eller är den vass?
    Är den tillräckligt fin för att kallas sand, eller är det mer som fint grus? Anledningen till frågan är att med blästersanden så behöver man aldrig bottensuga, utan allt skit lägger sig på sanden å bryts snabbt ner. Enklare och troligen renare...

    Enda egentliga anledningen till varför jag ev skulle välja den dyrare svarta sanden är just att den är svart!

    Finns det någon fördel förutom just utseendet at sanden är svart?

    Får fiskarna bättre färger? Blir växternas färger finare?

    Eller ger det kanske motsatt effekt...? Skyggare fiskar, mattare färger på växterna?


    Tänkte bestämma mig innan imorron, så snabba svar är att föredra...
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Jag har svart sand i ett av mina kar & det funkar jätte bra!
    Verkar som om växterna älskar den! Fiskarnas färger blir också betydligt starkare. Å så är det ju bara sååå snyggt med svart sand!
    Den är absolut inte vass, har flera bottenlevande fiskar bla fengäddor & de verkar trivas jättebra.

    Jag tycker att du ska ta den svarta rådasanden, om inte annat så för att det är kul med omväxling!
    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    Arbetssätt...