Tegelstenar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda78
    • November 2003
    • 45

    Tegelstenar...

    Hittade tegelstenar i alla olika storlekar o former i havet i Spanien som jag tänkte ha i mitt kar. Men nu kom jag o tänka på att om det kan finnas nått giftigt i tegelstenarna som inte fiskarna tål? Hur kan man ta reda på det? Finns det nått test man kan göra? Håller på o kokar dem nu, så att alla basillusker o salt lossnar från dem. Tacksam för svar!!!
    Linda
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Vilken färg har dom? Själva färgen kan ju vara en tilsatts. T.ex. en röd kan innehåla järn/järnoxid....

    Kommentar

    • Linda78
      • November 2003
      • 45

      #3
      Dem är röda som våra svenska tegelstenar. Några av dem har små "gruskorn" (skulle jag tro) blandat i materialet, dem tegelstenarna är lite rödare än dem som inte har små "gruskorn" i sig.
      Linda

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        De är antagligen inte giftiga, särskilt inte om de legat i havet länge, men de innehåller nästan säkert kalk, dvs har du ett extremt mjukvattensakvarium bör du inte använda dem, eftersom de kommer att höja pH till cirka 7.5. Har du ett "vanligt" akvarium är det lugnt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hej. min pappa tog med en tegelsten från grekland hem till mitt akvarie. det var länge sen, och jag tänkte inte på att den kanske var giftig. i alla fall har jag inte märkt något särskilt och jag kan säga att min eldstjärt och 2 prakbotior älskar den där stenen. stenen är uppdelad så att det finns plats för tre fiskar. tyvärr börjar dom bli lite för stora för tegelstenen, men än så länge pressar dom in sig (okej inte pressar, men det ser lite tajt ut...)
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            http://hem.passagen.se/lenis/fisk/tegel.jpg

            där är en bild
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              #7
              Länken funkar inte. =(
              /Nina

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hmm funkade för mig för nån sekund sen.. ?!
                kanske passagen som är tillfälligt nere
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Sess
                  • March 2003
                  • 49

                  #9
                  Tryck ett mellanslag i slutet av länken så funkar de! gör de åt mej iallafall!

                  Kommentar

                  • Linda78
                    • November 2003
                    • 45

                    #10
                    Nu har jag kokat ordentligt mina tegelstenar 4 ggr. och stoppat ner dem i akvariet. Ancistrus ynglen "hoppa på dem" direkt o "klättrar" upp o ner på dem. Håll tummarna nu att mina fina tegelstenar är bra, så att inte mina fiskar mår dåligt av dem.
                    Linda

                    Kommentar

                    • Mathias-D

                      • December 2002
                      • 1122

                      #11
                      Du skriver hur det går...

                      Kommentar

                      • Linda78
                        • November 2003
                        • 45

                        #12
                        Mina fiskar mår bra efter att stoppat ner tegelstenarna. Ancistrusynglen "klättrar" upp o ner på dem o har hittat en massa bra gömmställen i dem. Så vi får hoppas att det fortsätter så.
                        Linda

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Att tänka på är att den råa ytan på en tegelsten fungerar som en lavasten, dvs som en fil på pansarmalars skäggtömmar. Och om de förlorar dem, så kan de bli sjuka och dö.
                          Så lavastenar/tegelstenar och pansarmalar går ej ihop.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Linda78
                            • November 2003
                            • 45

                            #14
                            Har inga pansarmalar. Men dessa stenar har blivit finslipade i havet, dem är lena o fina. Har aldrig kännt på lavasten, så jag kan inte jämföra.
                            Linda

                            Kommentar

                            Arbetssätt...