keramik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shesho
    • May 2003
    • 57

    keramik

    jag vet inte riktigt om det borde finnas folk med kunskaper om keramik här, men mina bildlärare vet sannolikt ingenting om vilka ämnen som är skadliga för akvariefiskar.

    jag köper ett nytt akvarium efter sommaren och behöver inredning.
    efter köpet har jag dock inte mycket pengar kvar till sånt.
    så jag tänkte att jag kunde bygga egen inredning av lera (med linjen jag går följer fri tillgång till lera med).

    finns det någon speciell sorts lera jag borde använda eller inte använda?

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=153715
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

    #2
    Nu är jag inte säker, men jag tror det finns keramiklera på hobbex som blir just keramik. Men som sagt, jag är inte säker. Annars kan du köpa en vanlig keramikkruka och gräva ner ena sidan i sanden så att krukan ligger ner. En sådan kostar typ 10:- för en med 13dm i omkrets.

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Var hittar du så billiga krukor? 1.3 meter runt om blir lite drygt 40 cm i diameter. Dessutom krävs det ett ganska stort akvarium till det. Eller stora fiskar.

      Kommentar

      • martinalexander
        • July 2004
        • 151

        #4
        Oj, hehe. Jag menar förstås 13 CM i omkrets. Fy fan va dum man kan vara! Men det funkar perfekt till mina fiskar, t.ex. neontetror brukar simma genom det lilla hålet fram och tillbaka. Skitkul!

        Kommentar

        • covenant
          • April 2004
          • 84

          #5
          alla som läser förstår att det är 13cm också, tänkte inte ens på de förän jag läste nästan inlägg.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Menar du sådan lera som bränns i keramikugn i sådär 800-1200 grader? Det finns ju flera olika färger och både lergods och stengodslera. Men så länge du inte glacerar den i t ex rött ska det inte vara problem med det. Den röda glacyren är oftast extremt blyrik och fäller ut bly i speciellt sura omgivningar. Det händer då och då att folk köper glacerade lerkrukor som inte är ämnade för livsmedel. Sen häller de juice i som fäller ut bly och dom som dricker blir förgiftade.
            Så använder du ler eller stengodlera som bränns som den ska och inte glaceras ska det inte vara några problem. Själv har jag gjort grottor i röd lergodslera. Det är samma som de oglacerade blomkrukorna man kan handla är gjorde i. Innan just den leran bränns är den mörkt grå. Om du vill göra lite mönster i den kan du kavla ut den lagom först och sen kavla in ett mönster med en ren, blötlagd diskduk eller någon annan tygbit med snygg struktur. Sen tar du bort tyget och formar leran över något så du har mönstret på utsidan. Glöm inte en öppning, och låt den torka som vanligt innan du bränner den.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • yodi
              • March 2004
              • 79

              #7
              När vi ändå diskuterar krukor, är det helt säkert att lägga ner
              vanliga lerkrukor som är anpassade till krukväxter? Dom som finns i handlen är antingen behandlade med olja eller silikon för att behålla fukten bättre. Kanske går att få tag i obehandlade, men jag har inte lyckats hitta några vanliga obehandlade krukor

              Kommentar

              • martinalexander
                • July 2004
                • 151

                #8
                Nä... jag bara släppte i en vanlig keramikkruka som inte var behandlad. Det bubblar OTROLIGT mycket i början men detta beror på att krukan är full av jättesmå hål, och allt har gått bra. Man kanske ska rengöra den i varmt vatten men det gjorde inte jag. Kollade nyss på panduro. Visst hade dom keramiklera MEN... trodde inte att den skulle brännas i ca 1000 grader. Vet inte hur varmt det blir i öppen eld eller vedspis.

                Kommentar

                • Shesho
                  • May 2003
                  • 57

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Sonja
                  Menar du sådan lera som bränns i keramikugn i sådär 800-1200 grader? Det finns ju flera olika färger och både lergods och stengodslera. Men så länge du inte glacerar den i t ex rött ska det inte vara problem med det. Den röda glacyren är oftast extremt blyrik och fäller ut bly i speciellt sura omgivningar. Det händer då och då att folk köper glacerade lerkrukor som inte är ämnade för livsmedel. Sen häller de juice i som fäller ut bly och dom som dricker blir förgiftade.
                  Så använder du ler eller stengodlera som bränns som den ska och inte glaceras ska det inte vara några problem. Själv har jag gjort grottor i röd lergodslera. Det är samma som de oglacerade blomkrukorna man kan handla är gjorde i. Innan just den leran bränns är den mörkt grå. Om du vill göra lite mönster i den kan du kavla ut den lagom först och sen kavla in ett mönster med en ren, blötlagd diskduk eller någon annan tygbit med snygg struktur. Sen tar du bort tyget och formar leran över något så du har mönstret på utsidan. Glöm inte en öppning, och låt den torka som vanligt innan du bränner den.


                  jo, funderade på sån.
                  tänkte också att man kan blanda i olika sorters chamotte för att få grövre och mer stenlik struktur.
                  har dock ett problem, det ska vara i relativt stora dimensioner,
                  det ska alltså inte vara vanliga små grottor utan något rot/sten-aktigt som passar oscars och clarias i storlek.
                  blir svårt att få det att hålla sig uppe innan det har torkat.
                  får försöka göra någon slags ställning.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=153715

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Hoppsan jag har glömt kolla den här tråden. Om du ska få grottor att hålla formen då dom torkar kan du kanske bygga i flera delar. I så fall kan du torka dom inne i en oöm skål/bunke eller nåt liknande med trevlig form. Lägg papper eller något emellan. Formen ska vara på utsidan så att leran inte spricker då den krymper i torkningen. Annars kan du använda något som ger med sig, t ex hopknycklad folie, papper eller små uppblåsta ballonger. Då kan du forma grottsystemet på utsidan av formen. Om du ska göra ett större system som hänger ihop så mät ugnen först så den räcker till. Blanda chamotte i är en jättebra idé. Det blir nog riktigt snyggt.
                    Om du använder hopknycklat papper behöver du nog inte ens pilla bort det innan bränning. Det försvinner. Med ballonger som form är det lätt att bara sticka hål och dra ut den försiktigt när leran torkat. Det går säkert att bygga hela gång och grottsystem på det sättet, om man är försiktig och grejerna får stå absolut i fred innan första bränningen. Kan vara lite svårt att flytta ett avancerat bygge in i ugnen. Jag vill gärna höra hur du gör sen. Det är kul med keramik :-D
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Fiskpinnen
                      • January 2004
                      • 89

                      #11
                      Ni verkar kunna lite om keramik. Vad tror ni om kakel i ett akvarium? Påverkar det vattnet?

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Kakel är ju också bränd och glacerad keramik. Jag är verkligen ingen expert på olika glacyrer. Det enda jag vet är att många av dom är "giftiga", men inte alla. Därför skulle jag inte stoppa ner en glacerad sak i akvariet för jag kan inte bedömma om just den glacyren fäller ut något. Många av glacyrerna innehåller metall, men inte alla. Jag vet inte om du blev klokare på mitt svamlande ;-)
                        men jag tycker inte det är värt risken.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...