Svårt att inreda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Svårt att inreda

    Varför är det så svårt att inreda akvariet? Vill ju att det ska se snyggt och spännande ut. Ändå ser det bara ut som ett hop-plock..
    Vad är hemligheten? Ska man kanske bara ha en enda sorts växt istället för flera olika?

    Lite tips skulle inte sitta fel.

    mvh

    // Fija
  • Diefenbaker
    • January 2003
    • 25

    #2
    Hade precis samma problem som du tills igår du jag gjorde om i mitt akvarium och det blev riktigt snyggt. Hur stort är ditt kar?

    Gör ett stenröse i ena hörnan, ha en rot som sticker upp i vattnet, plantera höga växter vid kanterna och bak, lågväxande vid förgrunden. Jag använder mest anubias då tycks klara sig bäst.

    Kika runt på nätet för inspiration så ska du se att till slut kommer på något.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Nu vet ju inte jag hur du gjort, men så här tycker jag i alla fall. Man kan ha olika inredningar och växter bara man håller allt i grupper. I stället för att sprida ut stenar och rötter så lägger man dem i en eller flera högar... När det gäller växterna är det samma sak, en sort i en grupp och en annan sort i en annan grupp... En blandning av höga och låga växter ger ett mera ordnat intryck än flera sorter med samma höjd... det samma gäller färgerna på dina växter, försök att välja lite olika gröna nyanser, så ser det mera genomtänkt ut....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nu är det här med inredning högst personligt, så det jag nu kommer säga kanske svider lite för vissa.

        Det finns faktiskt en del regler och mått man kan använda om man vill förkovra sig lite i design. Phi är bra - "det gyllene snittet". Det förklarar ofta varför man tycker en viss gruppering eller storleksförhållande är snyggt, och varför symmetrier är så fula.

        När man kan dessa småtricks och "regler" så kan man även bryta av dom, och det är då det blir magiskt vackert.

        Det nybörjare alltid gör fel är att "maskera" det dom tycker är onaturligt: En stor fet svärdsplanta i varje hörn för att gömma dom. En stor fet plastbakgrund eller mossvägg för gömma bakrutan. Det man måste förstå när man gör detta är att man istället för att leda bort uppmärksamheten från dessa onaturligheter de facto sätter uppmärksamheten rakt på dom.

        Alla nybörjare gör en konkav layout - som en grotta där man planterar växterna likt väggar runtom hela burken. Resultatet är i bästa fall ett klaustrofobiskt krypin där fiskarna får mindre plats att röra sig. Vilket många kan tycka är mysigt.

        Dessutom tenderar man till att skaffa alldels för mycket olika växter och stenar och rötter så att det ser ut som en hamster varit och samlat på sig allsköns övervintringsmaterial och lagt i en hög i en fyrkantig genomskinlig låda. (Det är förövrigt något jag själv brottas med nu när jag inte vill slänga ut någon växt för att jag är rädd att jag inte ska få tag på den igen. Hjortgatan please come back.).

        Ett annat supermisstag är symmetri. När man bygger upp växtväggar så blir det precis lika symmetriskt som akvariet och akvariets begränsningar får ännu mer fokus.

        Hur bryter man sig loss från det här och får en bit natur?

        Ickesymmetrier, det gyllene snittet och perspektivförvrängning.

        Enklaste för nybörjare är en triangulär layout, som visserligen kan bli extremt symmetrisk om man inte passar sig. Man börjar i ett bakre hörn med högväxta växter och arbetar sig neråt mot den lateralt motsatta hörnet. Någonstans påvägen (i det gyllenesnittet t ex) bryter man av med en solitär. Ögat får då en naturlig vandringsväg genom hela akvariet och ögat kommer ledas till solitären. Dessutom har man skapat ett djupare perspektiv som får akvariet att se lite större ut.

        Tänk på hur man lär sig rita 3D med horisontlinje och stödlinjer. Försök rita 3D med växterna och inredningen. Skapa stödlinjer och vrid och bändupp den tråkiga rektangulära symmetrin som akvariet skapar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Mitt ena akvarium är på 152 l och ska vara en sydamerikansk biotop nu, men jag funderar lite på att skaffa någon annan rolig fisksort sedan, kanske någon sorts ciklid.
          Nu har jag både höga och låga växter där (svärdsplanta, siamensis (tror jag), papegojblad, anubias och så något lågt mörkgrönt bredbladigt och så en tuss javamossa), en stor rot och mörkgråa stenar och gruset är den minsta storleken engelsk sjösten. Det är säkert inte alls som i sydamerika, mer som ett försök..

          Mitt andra som är ett 70 l är ett akvaterrarium med en salamander och två malar. Där tänkte jag ha asienbiotop.

          Får väl skrämma fiskarna lite sedan genom att möblera om, blev ju sugen nu. =)

          Tack för tipsen!

          mvh

          // Fija

          Kommentar

          • aki
            • July 2004
            • 5

            #6
            Som det redan skrevs så är ett enkelt nybörjarknep att dela upp akvariet i trianglar. Exakt vad man gör och om det är stenar, rötter eller växter beror självklart på smak och den miljö man vill skapa.

            Något som är enkelt att börja med och som inte alls brukar bli så dumt som det låter är att man väljer en punkt på bakre långsidan (i t.ex. gyllene snittet) bara den inte ligger mitt i. Sedan drar man två tänkta linjer till var sitt hörn i främre glaset. Sätt _inget_ i den triangel som på så sätt bildas och plantera, lägg ned stenar eller använd rötter i de två bakre trianglarna. Se upp med att skapa skarpa raka linjer där de tänkta "gränserna" går för det ser allför blomlådigt ut.
            Med tiden växer (beroende på vad man valt förståss) lätt kortare växter in på mittdelen och de kan man låta hållas på sina ställen för att ge det hela lite mer vild kännsla. Tänk på trianglarna som zoner och inte som krigande länder som med all kraft måste hålla sina gränser.
            Tycker själv att det fungerar väldigt bra som utgångsläge för både små och stora kar.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Här är ett litet exempel på vad aki menar:
              http://www.aquaticplantcentral.com/forum/cms_view_article.php?aid=44&sid=716773e262f96a106e f31e0255e8e768

              Tänkte främst på substratdelaren som är kluven i en triangelliknande form i Phi.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Attans intressant det där med att de har ljusa lite "lätta" växter baktill, och mer kompakta o mörkare fram. Har en känsla av att många (inkl. jag själv) gör precis tvärtom.

                Ying o Yang inredning. Finns det Feng Sui (eller vad det heter) också? :-)

                Ska helt klart spara en del spretiga grenar som vi har liggandes i "skogen" (stökig del av trädgården) och använda dem nästa gång det ska redesignas i karet.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag kan tyvärr inte så mycket om Feng Sui 8) Men jag tror jag har det undermedvetet när jag inreder lägenheten då jag ofta tänker på harmoni, ljusflöden, ljusdesign och hur man utnyttjar ytor.

                  Här är ytterligare en triangel (kolla gräsmattan om ni inte ser den):
                  http://www.adana.co.kr/images/e/24.jpg

                  Kolla även in hur naturligt storleksförhållandena blir mellan den vänstra och högra växtklungan samt vilket otroligt perspektiv V-formen mellan klungorna skapar. 3D-ritandet som jag snackade om tidigare.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • aki
                    • July 2004
                    • 5

                    #10
                    Bra länk där defdac! Riktiga snygga bilder.
                    Ett kar i storlek som min ungefär, men de har inrett det riktigt snyggt.
                    Det man ofta missar i inredningsiver är fritt utrymme och akvarierna ser lätt trånga ut (och saknar plats för fiskarna att simma fritt och fort). Bättre att börja med lite och bygga på allt eftersom.

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Tycker att det man missar är att bygga på höjden. Men än att man sätter höga växter bak osv..

                      Nr 2 på denna sidan http://www.naturacquario.net/amano/ är min absoluta favorit. Där kan man se att han använde "små" växter högt upp, alltså att han bygger - som defdac säger - 3D. Nån som vet vad det är för sten som han använt? ("le rocce")

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #12
                        Hmmm, fick nå´t att tänka på där inför mitt lilla omdesigningsprojekt i höst....
                        -
                        Tackar! Defdac
                        Så blir det till att ligga vaken och planera i natt. *S*
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • aki
                          • July 2004
                          • 5

                          #13
                          Att bygga på höjden är inte direkt lätt att få bra, men det ger självklart bättre effekt om man lyckas. Använder själv en rot som bär upp en klättrande växt (som jag inte kan namnet på så här på rak arm) vilket är rätt enkelt "knep" och relativt ofarligt att försöka sig på även som nybörjare.
                          Har dock sett alltför många fall av amatörmässigt stenstaplande som antingen ser förj*vligt ut eller där det resulterat i att stora stena vält och slagit ut rutor. Så det är inget jag vill rekommendera om man inte vet vad man gör.

                          Kommentar

                          • streettess
                            • July 2004
                            • 46

                            #14
                            Kan inte så engelska så bra men den där som de gjorde tringelna av på denna sida
                            Här är ett litet exempel på vad aki menar:
                            http://www.aquaticplantcentral.com/forum/cms_view_article.php?aid=44&sid=716773e262f96a106e f31e0255e8e768 vad skall den vara för något utav
                            Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                            Kommentar

                            • kamandi
                              • June 2004
                              • 29

                              #15
                              Och jag som trodde att det viktigaste var att fiskarna trivdes?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...