Problem med siliconering! Snälla hjälp fort!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Problem med siliconering! Snälla hjälp fort!!!

    Hej!
    Jag har under dagarna försökt sätta in en BTN i mitt akvarium (en beg. BTN). Sorgligt nog så blev sågningen sned, vilekt gör så att det blev en glipa på sidorna av bakgrunden som är mot glaset. Jag har försökt att sätta dit små "kilar" av bakgrunden samt mm, men ingenting verkar bli snyggt!
    Kan man då istället siliconera fast bakgrunden, även fast springan på ett ställe uppgår till högst 1 cm?
    Sedan tänkte jag stö på torv på siliconen, inte trycka dit den med en pensel (oroar mig för ev. kladd) så att det inte syns så bra, och sedan plantera växter för. Går detta???
    (svar fort uppskattas)
    Skulle det även gå att man sätter en filtermattabit i springan på motsatta sidan av pumpen? Sen tar man på silicon på denna, så att det nästan blir helt tätt, för att sedan strö på ordentligt med malna lekakulor, så att den blir grå? Sedan har man även ett hål i bakgrunden. Detta skulle ju då göra så att man kunde kapa bakgrunden på motsatta sidan, där pumpen är, så att den blev rak.
    ÄR DETTA EN BRA MÖJLIGHET???

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Ja, det går alldeles utmärkt både med torv, malda lecakulor eller sand, ta det som harmonierar mest med bakgrunden.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Men tror du att min idé om filtermattan som "armeringsjärn" kan fungera?
      (tack för svaret Karon)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Jag har ingen btn själv så det är nog mer tankar jag kommer med.
        Att trycka in filtermatta i springan och sedan lägga på silicon skulle jag nog mer se som ett sätt att minska åtgången på silicon än armering, men fungerar gör det nog.
        Vet inte riktigt hur stor lyftkraft en sådan bakgrund har, men det kanske det vore idé att fästa den i botten också.
        Förstod jag dig rätt om du undrade om det vore möjligt att ha en filtermatta längs ena kanten istället för att göra ett hål?
        Går kanske det gör, men det kanske kan bli problem med instabilitet och svårare att få till det diskret.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Jag kommer nog göra så hur som helst
          Pga felsågning så går det inte att få snyggt på annat sätt! Ska såga idag nu, så får jag lägga ut bilder på det hela på min zoon

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Bjarne
            • September 2002
            • 83

            #6
            Heisann
            På min hp finner du bilder og info på hvordan jeg monterte BTN-bakgrunnen i min 375 liter.
            Mvh Bjarne

            www.aquadigital.net

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Ok!
              tack så mkt för svaret:P

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...