bark/amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • breric
    • July 2004
    • 2

    bark/amazonas

    jag har tänkt inreda mitt amazonas akvarium med barkmen då det är så stark flytkraft i barken undrar jag om det finns något bättre botten material då jag inte vill ha grus eller sten.

    eller finns det något trix som gör att barken inte flyter?
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    #2
    Hej.
    Du kan ha långtrådig torv som skall kokas först så den sjunker.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Den riktigt långtrådiga torven som säljs som filtermaterial i akvarieaffären är dock fasansfullt dyr.
      I så fall är det bättre att köpa en bal <b>naturell trädgårdstorv </b>(dvs ogödslad) från t ex Granngården eller någon annan välförsedd plantskola. Den måste dock också kokas...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Har sett folk som täckt botten med vissna eklöv eller boklöv. Ser snyggt ut men jag vet inte om man måste prepparera dem på något sätt innan. Eklöv innehållet ju mycket garvsyra om jag minns rätt så de borde sänka pH-värdet rätt kraftigt om de får ligga ett tag.
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • cobol
          • March 2004
          • 52

          #5
          Ursprungligen skickat av breric
          jag har tänkt inreda mitt amazonas akvarium med barkmen då det är så stark flytkraft i barken undrar jag om det finns något bättre botten material då jag inte vill ha grus eller sten.

          eller finns det något trix som gör att barken inte flyter?
          Jag har bark som bakgrund i ett av mina akvarier. Hur jag fick fast den? Silikon använde jag mig av. Men räkna med att barken färgar vattnet ett tag.

          /cobol
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

          Kommentar

          Arbetssätt...