Runda stenar till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Runda stenar till Malawi

    Hej alla, är en frekvent besökare här men nybliven medlem

    Gjorde ett besök på Akvarielagret i Stocholm för några dagar sedan. Har ni inte varit där tidigare kan jag rekommendera ett besök, se även Kjells artikel! Fick en del insperation till ny inredning till mitt 250L kar med Malawiciklider. Är idag möblerat med flera stora lavastenar, svart grus och javaormbunkar. Fiskarna trivs och förökar sig hela tiden (även om de stora hanarna slår ihjäl varandra i takt med att nya hanar växer till sig ) Tyvärr så är de väldigt skygga och gömmer sig alltför väl, framförallt de äldre fiskarna som bara kommer fram när de vet att det vankas mat.

    Såg då ett stort kar med ciklider möblerat enbart med runda granit stenar i alla storlekar. Hela botten täckt med sten i storlekarna 3-6cm, några större drygt 10cm och baksidan uppbyggd likt stenröse med stora stenar 10-20cm. Kanonläckert! Men så till mina funderingar... Det här borde bli otroligt tungt? Svårt att hålla rent? Erbjuda ännu fler små hålor och grottor som mina fiskar kommer smita ner i, det kommer se ut som om jag har ett akvarium med enbart stenar!?

    Någon som har några tankar, tips, erfarenheter?
    MVH Thomas
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Exakt!
    Blir det inte väldigt tungt av all den stenen som har byggts upp på baksidan...?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Jupp, det blir tungt som Sören. Se till att golvet håller!! Lägg också frigolit på botten först, så stenarna inte ligger direkt på glaset (fast det visste du nog redan). Görs det rätt blir det vansinnigt snyggt!! Hur du ska få firrarna mindre skygga har jag inga bra tips på, kanske är ett sätt att ha sten/växter som går ända upp till ytan just vid bakrutan. Malawi och Tanganyika kan ha en förmåga att känna sig tryggare om bakgrunden finns "inne" i akvariet, om du förstår hur jag menar. Verkar som om de föredrar att ha kontakt med den.

      Borde gå att hålla rent om du har bra snurr på vattnet och ser till att "spruta in" vatten i hålorna vid vattenbyten - skiten virvlas upp och sugs in i filtret. Lite grumligt vatten under tiden får du ta. Kanske kunde funka med bottenfilter kopplade till bra cirkulation också, men risken är nog större att ynglen åker med in i filtret då.

      Hilsen!

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Tillbaka ifrån semestern och tacksam för era tips! :-)
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • Laesk
          • March 2004
          • 399

          #5
          För att få dem mindre skygga:

          Många firrar får växa upp i rätt så tomma kar hos grossister/odlare/affärer.. så när vi konsumenter köper dem så har vi välmublerade kar med många gömställen, då blir fisken genast mkt skyggare. tyvärr!

          Så enda rådet är att bara vänta tills de vänjer sig, eller ta bort lite sten å växter.
          http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            Har haft mina Malawi i snart fyra år, flera av dem är generation två som jag själv har fött upp.

            Fick tidigt tips om att de behövde mycket gömstället för att inte bli rädda och skygga. Har sedan des testat att öka respektive minska antalet gömställen. Har just nu rätt mycket lavasten och ett par frodoga buskage med lavaormbunke (i övrigt ett perfekt växt till Malawi! Trivs ocg växer så det knakar i det hårda, basiska vattnet och de rejäla bladen får vara ifred från fiskarna).
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Min har dock aldrig varit skygga...

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...