Borra i BTN - hur många hål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    Borra i BTN - hur många hål?

    Hejsan!
    Skall precis göra i ordning min första BTN bakgrund, och nu undrar jag lite var och hur många hål jag skall borra...
    Har ett intervallfilter, och vad jag förstod av instruktionen så ändras då vattennivån emmellanåt.

    Tänkte ha ett raster för att få in det smutsiga vattnet till pumpen, i vänstra nedre hörnet.

    Ett hål för utsuget i högra övre hörnet, tänkte borra snett så att strömmen går längs med längden.

    Behöver jag även ett raster upptill någonstans så att vattnet inte svämmar över när det "intervallar" (ja, vad heter det då)?, eller räcker det med att borra ett hål som man stoppar intervallslangen igenom?

    På intstruktionen till filtret står det att man bör ha filtrerslangen mellan 100 - 120 cm på höjden, men gör det något om den är längre på längden(om den ligger längs med överkanten så att säga)??

    Jättetacksam för svar!! Vill verkligen köra igång 720 liters karet nu!!

    //Helena
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilken kapacitet har pumpen?
    Har du växter i akvariet?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Boerboel
      • September 2002
      • 473

      #3
      Det är en Eheim 2229. Den är egentligen bara för 600 liter, så jag tänkte även använda ett innerfilter (det största Eheim). Det står "pump output 1050 liter", kan det vara samma som kapacitet?

      Skall ha Tanganyika i det, så det blir kanske bara någon robust växt.

      //Helena

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är ju mest växterna som brukar täta insuget så det räcker säkert med ett insugshål mwed en diameter på 6 cm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Boerboel
          • September 2002
          • 473

          #5
          Jo, men måste jag ha ett till 6 cm hål (upptill) för att släppa ut vattnet så att det inte blir översvämning, för det vattnet kommer väl inte att kunna ta sig "till andra sidan bakgrunden" om hålet sitter nedantill? Eller går det kanske att sätta intervallslangen genom bakgrunden? Vet ej hur långt man vågar dra den... Eller är det kanske meningen att man skall sätta den slangen framför bakgrunden (ej så vackert)?

          Bör man sätta utsugs-slangen så att den går längs med längden?

          Ingen som vet om det går att ha längre slang om man den längre sträckan (alltså den slangbit som egentligen inte skall vara) ligger vågrätt??

          Tacksam för svar!!


          //Helena

          Kommentar

          Arbetssätt...