Förgiftad rot i nya akvariet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Förgiftad rot i nya akvariet ?

    Lade i en rot i går i vårt nya 310 liters , idag såg jag att roten var täckt med något genomskinligt klägg , såg ut som mögel eller nån sorts gele , vattnet var också lite grumligt.

    roten var nyinköpt igår på en zoobutik och akvariet helt nytt , utan fiskar men med sand+växter och pump.

    Hur kan det bli såhär ? vad kan det ha varit ?

    obs. jag kokade roten innan och den är rätt stor och väger 3 kilo , INTE mangroove utan nått annat trädslag jag inte kommer ihåg namnet på , men ett vanligt trädslag för rötter - lite ljusare än mangroove.

    Det här genomskinliga klägget spred sig också till en helt ny växt som stod bredvid så den vågade ja inte annat än att kasta ifall det e nått hemskt mögel som kan sprida sig och förstöra hela karet.

    alla tips motages tacksamt !
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Kan kanske vara infusorier. Jag har ingen aning hur det skulle kunna komma sig men det låter så på förklaringen.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Laesk
      • March 2004
      • 399

      #3
      Tyvärr vet jag inte vad klägget är för nått, men jag vet att du skall kasta roten åt skogen! Dåliga rötter skall man akta sig för.
      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

      Kommentar

      • peyman
        • May 2002
        • 416

        #4
        Hej,
        Kan inte lova dig att allt är ok, men haft liknande på en del av mina rötter och det orsakade inga problem i mitt akvarium. Nu vet jag inte om vi har samma typ av "klägg", så om du känner dig orolig ska du ta ut roten. Ta den tillbaks till affären eller låt den ligga seperat i ett par veckor och byt vatten regelbundet.
        Peyman Zehtab-Fard
        Uppsala

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Eller ta upp den och skrubba av klägget, sedan kan du väl stoppa den i vattnet igen.

          Jag hade något liknande på en rotbit, och jag borstade bort klägget. Det kom tillbaka någon gång till, men nu är det helt borta.

          Kommentar

          • wadel
            • June 2003
            • 140

            #6
            Ok , jag tar tillbaka roten till butiken.

            De får betala tillbaka köpeskillingen och växterna det spred sig till.

            Kommentar

            • crx
              • May 2004
              • 103

              #7
              Jag hade exakt samma problem med min rot och dom sa på butiken att det var saltutfällningar från träet. Det är enbart estetiskt och ej någon fara för burken. Jag hade fisk i mitt kar när jag la i roten men märkte ingen skillnad på vattenvärden eller fisk. Jag tog ur den för några månader sen pga flytt till större boende. Jag lade i den i min nya tank för ett par dagar sen och samma sak hände igen. Det är bara att ta ur den och skölja av allt vitt gelé artat vitt klegg och i med den igen, det slutar efter ett par tvättar.

              Jag vill inte lova att det inte är någon fara för fiskar osv men enligt affären jag köpte min rot av och av egna erfarenheter så är det inget att bry sig om förutom att man får tvätta av den ett par gånger.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=233236

              Kommentar

              • wadel
                • June 2003
                • 140

                #8
                ok , nu har ja varit i butiken och bytt roten mot två mindre mangrooverötter.

                den här roten grumlade vattnet rätt ordentligt och då jag kokat roten innan tror ja inte det är salt. aja får hoppas det blir bättre nu , som tur var är det inga fiskar som bor i akvariet , ännu.

                Kommentar

                Arbetssätt...