Akvarieråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • go
    • June 2004
    • 32

    Akvarieråd

    Ska skaffa mig ett betydligt större kar än mitt gamla jag tänker mig 250-300liter max 375 jag har hört att ju större dess bättre. t.ex. ett 250-300 liter hur ska man inreda ett sådant? ljus, pump, grus, växter, stenar och rötter å sådant, det ska bli ett sällskapsakvarium
    mina tetror, platy, och min metallpansarmal ska få större, + en del nya kompisar. Ni kanske har rekomendationer om bra sällskapsfiskar till ett kar i den storleken oxå?

    just nu har jag 120liter 10 neon, 10 glödband, 10 admiraltetror 4 stora platy och en metallpansarmal.

    tack på förhand
    120l 8 metallpansarmal, 20 vinkel-, 20 grön neon- och 16 kardinaltetror

    212l 10 metallpansarmal, 2 siamensis, 30 svart neontetra, 5 platy, 4 marmorerade scalare, 13 kejsare
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    Ska du ha ett 375L så kan du ju slänga ut sällskapsfiskarna och titta efter ciklider??
    Du får kolla runt och fixa miljön som dina fiskar lever i =) vad du nu ska ha...

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Metallpansarmalen vill i alla fall ha många kompisar. Dom går i stim.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Skaffa en del växter och fler tetror. Otroligt snyggt med ett stort stim tetror.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • peyman
          • May 2002
          • 416

          #5
          Mera tetror. Skaffa även sådana :
          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=448
          Peyman Zehtab-Fard
          Uppsala

          Kommentar

          • Tasso
            • December 2002
            • 58

            #6
            Om du vill fortsätta med dina tetror,så kan du ju skaffa dvärgciklider också. Tex cacatoides (stavning?), eller liknande. Små scalarer kan nog också fungera med tetrorna även om någon kanske stryker med. Pansarmalarna vill som sagt ha många kompisar, och i ett så stort akvarium kan du ju ha ett helt gäng.

            Kommentar

            • go
              • June 2004
              • 32

              #7
              Absolut fler tetror skall det bli, och vad gäller metallpansarmalen så tycker jag faktiskt lite synd om den så det skall absolut bli fler sådana. Men annan inredning då förutom fiskar, självklart ska man inreda så fisken trivs =)... men alla tips, länkar till bra sidor och egna erfarenheter är oxå bra,
              "alla tips är ju bra, utom dom dåliga" =)
              120l 8 metallpansarmal, 20 vinkel-, 20 grön neon- och 16 kardinaltetror

              212l 10 metallpansarmal, 2 siamensis, 30 svart neontetra, 5 platy, 4 marmorerade scalare, 13 kejsare

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Fina rötter, finkornig sand, ett varierat utbud av växter ett ordentligt ytterfilter, gärna 1000 l/h eller mer, 3-4 lysrör om det skall vara växter i, snygga arrangemang av stenar t.ex..
                Arrangera, arrangera om, för klart blir det inte förrän du är nöjd själv
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag har 375 liter med innehållet nedan. Ska skaffa 3 st praktbotia också. Mitt kar har frigolit "bakgrund" på sidor, nästan hela baksida och botten, som stenformationer. Den har mycket håligheter som malarna trivs i. Jag har lite rötter och en del växter, kan tyvärr inte namnen med säkerhet.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jag fick med ett ytterfilter som var för dåligt så jag (med hjälp av min man) byggde ett sådant innerfilter som de rekomenderade här på zoopet med blå filtermatta och det fungerar mycket bra.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • mats41
                      • February 2004
                      • 593

                      #11
                      Lite mer pansarmalar dom gillar gå i grupp om 6st eller mer dvärggurami par,någon algätande mal.
                      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Praktbotior kommer till sin fulla rätt först vid stim om allra minst 6 djur, gärna fler. Tänk på att de blir stora (ca 15 cm är den största jag har). Har man för få, så blir de rädda och gömmer sig hela tiden.

                        Rekomenderar istället några (4-6) st siamensis algätare. Alternativt 10 st anamoräkor. Detta för att hålla koll på algerna. Tänk även här på att siamensis algätare blir stora (även de upp till 15 cm), och säljs som ingel på några cm i affärerna...

                        Några brukar rekomendera ottosar, men jag har ingen erfarenhet av dem.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...