Frigolitstenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    • February 2004
    • 183

    Frigolitstenar?

    Hej,

    Tänkte bygga några frigolitstenar för att dölja min innerpump.
    Tanken är att de ska vara lätta att flytta och möblera om så att det inte är lika farligt som riktig sten.

    Funderar på att forma stenarna så att de liknar typ hålsten och sedan husfixa, måla och lacka dem. Några tips/idéer om tillvägagångssätt?
    Har hört att man kan använda aceton eller någon syra för att göra hål och urgröpningar i frigolit. Hur gör man?

    Problemet är sedan att få stenarna att sjunka.
    Har inte så många idéer just nu, men tänkte kanske limma/skruva fast dem i en riktig sten.
    En idé är att fylla med sand, men vet inte riktigt hur? Gröpa ur, fylla, silikona fast lock? Och då måste frigolit stenen ha tillräcklig med "sammanhängande" volym.

    Om man gör stenen riktig "hålig", dvs liten sammanlagd volym på frigoliten, skulle det kanske sjunka om man täckte det med ett lager tung cement/husfix/betong?

    Tar tacksamt emot alla idéer.
    mvh
    /Kid
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    När det gäller BTN moduler som skall efterlikna stenar på botten så silikonar man ju fast dessa och borrar ett mindre hål i modulen för att inte den fångade luften skall ge för stor flytkraft. Kanske går att göra liknande med frigolitsten? Jag tror inte att en frigolitsten sjunker för att du har lite husfix på, men jag har inte gjort egna frigolitstenar... Du skulle kanske kunna gjuta i latex/gummi? Då kan man ju gjuta av en naturlig sten och ev använda gummimodellen eferåt. Ev kanske den går att använda som mall för att sedan göra flera stenar av två komponents "skum" (samma som BTN är gjort av)?

    /Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #3
      enklaste sättet att forma frigolit tycker jag är att värma en sked med en tändare/rödspritsbrännare/stearinljus eller dyl och sedan gräva/skära/pressa frigoliten till önskad form.
      Aceton äter väldigt snabbt och okontrollerat upp frigoliten.
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag har även använt en värmepistol. Dock måste man även här vara lite försiktig så att man inte tar för mycket...men det fungerar bra!

        /Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Kid
          • February 2004
          • 183

          #5
          Tack för tipsen Sabina&Rambo! =)

          Sabina:
          Vill inte silikona fast för att jag vill kunna flyta på dem för att trixa med filtret.
          Tror inte heller att frigolit sjunker bara för man slänger på lite husfix. Tänkte mest på om man gör en riktig "ost" (dvs många hål) så kanske lyftkraften blir liten.

          Latex/gummi/två komponents skum:
          Låter krånglig, är det det? Vad kostar det?

          Några andra idéer?
          /Kid

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            Frigolit har en rejäl flytkraft!

            Använd vanlig sten istället. Se bara till att ha lite frigolit under dem så är det lugnt...
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • Kid
              • February 2004
              • 183

              #7
              För farligt att stapla vanligt sten 50cm högt och pilla på det när jag ska rengöra innerfiltret.
              Syftet är att dölja innerfiltret.

              För övrigt har jag både vanligt sten i akvariet och frigolit i botten.

              /Kid

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Hmmm, och du vill inte ha trädrötter istället för sten? De behöver man ju åtminstonde inte vara så rädd för att de skall trilla och skada glaset.

                Jag vet att latex/gummisaker inte flyter så de kanske skulle kunna vara ett alternativ. Men jag tror att det kostar en del att gjuta några stenar. Man skulle ju kunna göra en form ex i sand (vet dock ej om sand funkar) där man skapar en hålighet som skall vara själva stenen och sedan gjuta. Hittar inte en del av mina tidigare bra länkar om gummigjutning. KAnske något tips här?

                http://www.smooth-on.com/howto1.htm (hur man gjuter i gummi)

                http://www.bragdonent.com/gfguide.htm (hur man gör en miniatyr bergvägg)

                Annars kanske du kan silikonafast stenar i en plexiglasform. Med en form som ett L skulle du ju kunna limma fast stenar dels mot botten och dels mot kanten och på detta sätt enkelt lyfta i och ur. Dock kan det bli lite tungt men man kan kanske dela upp det i mer än en L-sektion?

                Hoppas du fått någon ytterligare idée att spåna på.

                /Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                Arbetssätt...