Rutten Rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    Rutten Rot?

    Jag tror att min ena rot har börjat ruttna, den luktar apa och det har blivit en brun beläggning på vissa ställen. igår skulle jag ta bort lite trådalger från den så lossnade det en bit rot. Går det att rädda den på något sätt?? jag köpte den för 4 månader sen, kostade 500kr så jag vill inte slänga den. den är för stor (lång) för att koka. Vad kan man göra??? Dom andra rötterna jag har är ca 3år och dom varken luktar eller ser konstiga ut.
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Lägg den i badkaret och fyll upp med riktigt varmt vatten. Skrubba av den efter nån timma när vattnet är lite mer behagligt tempererat. Töm ut o fyll på med nytt vatten o låt den ligga några timmar till. Fortsätt ett par ggr så att roten blir ren.
    Har du inget badkar får du spola den i duschen istället.

    Hoppas det hjälper
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • ivanelvis
      • February 2004
      • 408

      #3
      Problemet är att jag har redan provat det en gång, men det kommer tillbaka igen. just nu har jag precis gjort ren den igen, den var jätte skitig o luktade pyton. den stinker fortfarande. dessutom har den blivit lite mjuk på vissa ställen, för er som har sågat i en rot nån gång så vet ni att dom är stenhårda. Kanske man kan gå tillbaka till zoohandlaren o be om en ny, lite skämit att komma efter 4 månaden, jag har inte ens kvittot kvar.
      hemsida
      http://hem.bredband.net/b734176/

      Kommentar

      • Doggosh
        • May 2004
        • 80

        #4
        Som du säger, den kanske helt enkelt är rutten? Den kanske inte blev tillräckligt dränkt innan den såldes till dig? Om du inte fixar problemet så råder jag dig att gå till affären du köpte den från och be om hjälp och om dom tycker tillräckligt synd om dig få byta ut den.

        Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av rötter men jag har hört att för att en rot ens ska SJUNKA måste den ha legat under vatten ett bra tag.
        Vichy Nouveau - Godare än vatten.

        Kommentar

        Arbetssätt...