Ta bort torra alger från BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ta bort torra alger från BTN?

    Är det någon som vet ett bra sätt att ta bort alger från en BTN-bakgrund. Den är torrlagd nu. Finns det något som löser upp dom men inte bakgrunden? Med hur "vassa" verktyg törs man skrubba utan att ha sönder något?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Som jag tror du vet körde jag med högtryck på min - och det funkade. Jag trodde först jag förstört bakgrunden, för det blev stora gula fläckar, men när jag så småningom hämtat mig från chocken och skulle reparera "skadorna" såg jag att det var kalkutfällningar. Jag fick duscha på en halv flaska ättiksprit för att lösa upp det, men nu är det borta, och bakgrunden är helt OK.

    Jag hade en rätt klen högtryckstvätt, 110 bar, med bredstråligt munstycke.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Tack, vad bra. Jag kommer ihåg att jag läste om högtryckssprutan och att färgen släppte. Det var ju bra att det fungerade. Har för mig att du köpte den för en slant. Så ättika funkar på kalken utan att påverka färgen på bakgrunden? Det är inte min bakgrund utan jag fick frågan av en bekant. Dom undrade om det kunde funka med vetesuperoxid, men jag vet inte vilken styrka de funderade på. Men det måste väl ändå bleka färgen?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vet inte hur vätesuperoxid funkar. Jag provade med klorin på en liten bit, och det tog algerna, men blekte bakgrunden något. Inte mycket, men man såg skillnad mot den del som inte varit nedsänkt i klorin.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Äh, det är ingen idé att testa tror jag. Funkar det mer högtryck och ättika så duger det bra. Tack för hjälpen ska du ha.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Prova på en liten bit av bakgrunden först! Bara ifall att er bakgrund är klenare, eller er högtryck starkare, än min var!
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Tack, det ska jag vidarebefordra, låter klokt :-)
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Erlend
                • December 2003
                • 9

                #8
                Barberblad er effektivt for å ta alger.

                Kommentar

                Arbetssätt...