När slutar rötterna färga vattnet?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    När slutar rötterna färga vattnet?!

    När jag startade mitt 300L köpte jag ett par rejäla rötter till akvariet men dom gör vattnet gul/brunt! Alla värderna är bra och jag gör regelbundna vatten byten så jag misstänker STARKT att det är dom. Vet någon hur lång tid det kan ta tills dom slutar färga vattnet? jag tycker det är så fullt men gul/brunt vatten... "Suck!"

    Tack på förhand!
    Mvh
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Mina har precis slutat färga sådär jättemycket. Tog inte mer än 12 år faktiskt...

    Kommentar

    • Bubbelina
      • June 2003
      • 322

      #3
      VA???????????????????? herregud 12ÅR?! Ja, ja då är det väl bara att vänta....=(
      "Allways look at the brhigt side of life.."

      Kommentar

      • Bubbelina
        • June 2003
        • 322

        #4
        kan man tex inte skölja dom jätteordentligt eller nåt annat för att få bort det?
        "Allways look at the brhigt side of life.."

        Kommentar

        • Joel_N
          • March 2004
          • 283

          #5
          Jag kokade min rot och den färgade inte av sig ett dugg efteråt. Men det beror förstås på hur stor roten är. Eller du kanske har värsta superstora kastrullen?
          Den som inte frågar får ingenting veta.

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Det verkar vara väldigt individuellt. En del rekommenderar att koka rötterna (antingen små rötter eller en megastor gryta), eller att lägga dem i badkaret (om man nu har nåt) i varmt vatten och skifta vatten tills den värsta färgen försvunnit. Du kan ju prova. Skrubba på dem med nåt hårt för att få bort löst skräp.

            Men som sagt, mina färgar fortfarande av sig (men väldigt lite nu) efter alla dessa år. Men det innebär ju inte att dina måste göra det!

            Kommentar

            • Bubbelina
              • June 2003
              • 322

              #7
              Jaa! Då är det bara att sätta på kastrullen! =)=) Tack så mycket för svaren!

              Mvh
              "Allways look at the brhigt side of life.."

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #8
                Jag kokade de senast inköpta rötterna i 3 timmar i en jättegryta. Bytte vattnet 2 gånger, det blev nästan rött av träet. Sen fick rötterna ligga kvar i grytan i ett par dagar tills jag stoppade ner dem i akvarierna. De har inte färgat alls hittills.

                Tidigare har jag haft rötter i en tunna i badkaret i ca en vacka före användning, sen har jag fyllt på med hett vatten ur kranen flera gånger om dagen (när man ändå haft ärenden dit in ;o) ).
                Då har rötterna oftast slutat färga efter 3-4 månader. Egentligen har jag ju "badat" dem för att de ska sjunka, avfärgningen fick jag bara på köpet. Tycker att det är ganska snyggt med lite brunaktigt vatten!
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                • Fija

                  #9
                  Mina rötter färgade jättemycket efter jag hade kokat dem..

                  Kommentar

                  • Nille83
                    • June 2003
                    • 121

                    #10
                    Mina färgar fortfarande efter 2 år.

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      Det helt uppenbart att olika träsorters rötter färgar olika mycket. Att koka dem är ett relativt enkelt sätt att minska färgningen av vatten. Det finns några fler sätt, som innebär att man blandar in kemikalier (syror eller lut, kommer inte ihåg). Jag skulle hellre ta färgningen efter kokning än dessa starka kemikalierna.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • Kid
                        • February 2004
                        • 183

                        #12
                        Tycker att det är lite synd att koka en mangroverot, den smular ju sönder. Mopanirötter kan man kanske koka.
                        Annars tycker jag hett vatten från kranen och vattenbyten 2-3 ggr/dag i X antal dagar räcker.

                        Sök lite på forumet, de flesta ämnen om rötter handlar just om färgning!

                        mvh
                        /Kid

                        Kommentar

                        Arbetssätt...