"Svensk" sten i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jo_Tes
    • June 2004
    • 23

    "Svensk" sten i akvariet.

    Hej!

    Har funderat lite på om man kan ha vanliga svenska naturstenar i karet. Typ snygga som man hittat ute i neturen...

    Någon som provat?

    //Jo & Tes
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det fungerar precis lika bra som utländska stenar.

    Kommentar

    • Jo_Tes
      • June 2004
      • 23

      #3
      Tackar... Men man kanske ska passa sig för slaggsten... Misstänker att den kan "läcka"... Annars är ju den ganska snygg av sig

      //Jo & Tes

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag vet inte om den "läcker" men den är väl väldigt vass? Det är väl den stenen som ser ut som delvis smält glas i olika nyanser du menar?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Det enda man brukar vara försiktig med är sten som innehåller metaller...annars går de flesta bra. Jag har själv endast sten från vår egna natur. Hur snyggt som helst!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Och kalksten vill man inte ha förstås om man inte vill ha hårt vatten.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Jo_Tes
              • June 2004
              • 23

              #7
              Tänkte dels på den som ser ut som smält glas, men även den som finns i massor kring Falukoppargruva...

              //Jo & Tes

              Kommentar

              • Nille83
                • June 2003
                • 121

                #8
                Funkar perfekt

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Stenarna runt falu gruva läcker koppar, och koppar dödar snäckor, räkor och andra djur. Jag skulle inte använda vare sig slaggsten från gruvor eller den smälta slaggsten som ser ut som glas. För stor risk att de läcker metaller. De togs ju upp ur gruvan för att de var rika på metaller.
                  Om du skall plocka sten i naturen, så prova från vattendrag eller från grustag med vanlig granit. Det är relativt säkra val av stenar.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...