Hur mycket vikt tål akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ta Kung
    • March 2003
    • 23

    Hur mycket vikt tål akvariet?

    Hej!

    Jag har ett akvarium som är 110 x 50 x 50 i storlek. I det har jag 20 kg sand och ett antal lavastenar på ca 2-6 kg styck. Hur mycket pallar akvariet egentligen? Jag skulle nämligen behöva nästan lika mycket lavasten till, så att det inte ser så tomt ut och för att ge mina nya fiskar bättre gömställen.

    Mvh

    Patrik

    PS. Jag fattar att ni inte kan ge ett exakt svar, men någon generell rekommendation kanske?
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    I mitt största kar, med bottenytan 180 x 65 cm har jag 140 kg rådasand. Än så länge kar det hållit.
    Ska du ha stora stenar, så får du lägga frigolitskiva inne i akvariet, under sanden för säkerhets skull. Och staplar du högt, så måste du nog silikona ihop stenarna tippar de omkull kan de spräcka glaset!
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Vikten av inredningen i sig brukar inte vara något problem, det är punkt belastning som oftast göt att det spricker (typ att en sten ligger med en liten yta mot glaset).
      Det är ett väldigt bra skydd mot detta att göra som Ulla skriver.

      Kan även tillägga att föremålen väger ej så mycket i vattnet som på land, vattnets lyftkraft minskar vikten på föremålet med det undanträngda vattnets vikt.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      Arbetssätt...