"hängande" rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    "hängande" rötter

    Nån som har förslag på hur man kan få upp rötterna, ska skaffa en rock så jag vill ha så mycket fri bottenyta som möjligt. Skulle vilja "hänga" upp rötterna mot bakrutan på något sätt? Man kan kanske hänga dom i mittstaget, tål det belastningen? Kruxet annars är väl täckglasen, men dom kan jag ev. kapa lite så kan man kanske hänga dom på aluramen på något sätt?
    Kom med förslag!

    Mvh
    Mattias
  • ray
    • January 2002
    • 954

    #2
    Mittstaget tål inte vikten av roten ( har provat),jag har borrat små hål i alu-ramen och hägt rötterna mot bakrutan .
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=424
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Matnil
      • October 2003
      • 464

      #3
      ah, det kanske man kunde göra, kanon idé! Borrade du bara i den "tunna" delen av ramen som täckglasen ligger på? Det borde väl räcka? Sen borde man väl kunna använda vanliga "straps" att hänga rötterna i?
      Kanonsnyggt kar förresten!

      Kommentar

      • ray
        • January 2002
        • 954

        #4
        Borrade du bara i den "tunna" delen av ramen som täckglasen ligger på?
        Yes ,borrade nån mm från kanten och borrade i roten också och hängde det med nylonlina .
        ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          lysande, jag kör nog på samma variant.
          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • Solo
            • December 2003
            • 142

            #6
            Om man inte vill borra i akvariet så kan man limma fast några krokar på UTSIDAN av akvariet. Dra sedan trådar från rötterna till krokarna och lägg sedan på täckglaset. Om du inte använder någon form av tross (ler) till rötterna så kommer täckglaset att sluta tätt ändå. Mvh Solo
            Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              #7
              vad skulle det vara för typ av krokar? Man kan ju använda i princip vad som helst och binda rötterna och sen lägga föremålet med linorna klämda mellan täckglas och ram, men då kan man ju inte lyfta täckglasen utan att allt rasar.... Tror det är svårt att få fast nått på baksidan och ändå kunna få på täckglasen, men ska försöka klura på det oxå.

              Kommentar

              • Solo
                • December 2003
                • 142

                #8
                Det går bra med t ex handdukskrokar som du sätter uppochner. Anledningen till att du ska limma fast krokarna på glaset ( duger med vilket bra universallim som helst) är att när du då lyfter på täckglaset så håller krokarna både rötter och trådar på plats, möjligen kan rötterna sänka sig någon cm men dom återgår till sin rätta nivå igen när täckglaset kommer på plats. Mvh Solo
                Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  #9
                  ja det är ju också en lösning, frågan är bara om det räcker med klister för att hålla krokarna på plats? Å andra sidan så kommer nog täckglasen att ta ganska mycket av vikten

                  Kommentar

                  • ray
                    • January 2002
                    • 954

                    #10
                    Om du inte använder någon form av tross (ler) till rötterna så kommer täckglaset att sluta tätt ändå. Mvh Solo
                    Om du har vikt på täckglaset så kommer det att slut tätt ,utan vikt blir det inte tätt.
                    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • Solo
                      • December 2003
                      • 142

                      #11
                      Det blir inte så mycket vikt som man tror i och med det att vattnet tar en del av vikten. Visst sjunker roten men om du håller i den ovanför vattnet och sedan håller i den i vattnet så känner du en viktskillnad. Jag tror nog att täckglaset kommer att sluta tätt även utan tyngd men du får väl prova dig fram. Ett bra lim pallar med trycket som blir. Lycka till. Mvh Solo
                      Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                      Kommentar

                      • black_molly
                        • May 2004
                        • 279

                        #12
                        Lim? Ehh... Som ray sa: borra. Några rostfria skruvar och du har dina rötter på plats!
                        MVH<h6>BM</h6>

                        Kommentar

                        Arbetssätt...