Akvarietyngd och frigolit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DBrave
    • September 2003
    • 88

    #16
    Sonja - Akvariet kommer bli precis så mycket lättare som det vatten som inte får plats på grund av frigolitens volym väger.
    100 liter 1+2 fjärilsciklider, kakaduaciklider 1+2, ancistrus, neontetror.

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #17
      spaceace - good point! men densitet mäts väl i vikt/volym?
      men 10 kg tyngd kommer då att orsaka z (sin egen volym) + x (den volym av frigolit som dras ner under ytan) som rimligtvis bör bli 10 liter = 10 kg vatten
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • spaceace
        • February 2003
        • 257

        #18
        Ursprungligen skickat av Sonja
        Men bakgrunden är ju limmad i akvariet. Frigolit har ju så mycket lyftkraft. Jag håller med att om den bara pressas ner av något annat, en hand, så kan bara den undanträngda vattenmassan inverka på vikten.
        Om vikten på akvariet ska minska (förutom det undanträngda vattnet) så måste man stoppa i något som har lägre densitet än luft (tex helium).
        Min zoon
        Mitt fotogalleri

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #19
          Sonja - Det som blir risken med frigolitbakgrund är att akvariet blir "framtungt" och att det därigenom blir ojämnt tryck på akvarie-möbeln/ställningen och även på bottenglaset om frigoliten är limmad mot botten - vatten kommer alltid att välja den väg där mottrycket är som lägst.
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • sammy
            • March 2004
            • 282

            #20
            och det är uppåt i ett akvarium
            240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
            270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
            54 l. Fiskhotell

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Jag har inga frigolitbakgrunder, än. Men det där om "framtungt" var intressant. Det är ju många som bygger i frigolit, och inga små byggen. Men då tillkommer ju annat, som sån där "husfix" som jag tror är någon slags spackel, kanske. Å andra sidan verkar det finnas vattenfyllda filterkammare bakom som jämnar ut allt.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • spaceace
                • February 2003
                • 257

                #22
                Sammy- Exakt va ja mena. Den totala densiteten (tyngden + frigoliten) blir samma som vattnets densitet. Gick lite för fort när jag skrev
                Min zoon
                Mitt fotogalleri

                Kommentar

                • Somab
                  • June 2004
                  • 16

                  #23
                  Vad du än placerar i baljan så kommer det väga så mycket mer som det du lagt i det .Punk slut .
                  *skrattar*
                  Ställ dig i en hink och försök lyfta dig själv.
                  Men i andra fall räkna densiteten

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    I morgon ska jag göra en liten minitest på hushållsvågen. Jag kan ju klämma fast frigolit under några stenar i ett litet yngelkar (utan yngel, he, he) och väga allt för sig först och sen ihop. Jag är säker på att ni grabbar har rätt men jag har semester och inget att göra ;-)
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Somab
                      • June 2004
                      • 16

                      #25
                      Ursprungligen skickat av spaceace
                      Ursprungligen skickat av Sonja
                      Men bakgrunden är ju limmad i akvariet. Frigolit har ju så mycket lyftkraft. Jag håller med att om den bara pressas ner av något annat, en hand, så kan bara den undanträngda vattenmassan inverka på vikten.
                      Om vikten på akvariet ska minska (förutom det undanträngda vattnet) så måste man stoppa i något som har lägre densitet än luft (tex helium).
                      Allt som har lägre densitet än luft skulle fara ut osm projektiler ur fiskbaljan.
                      Bygg stadigt och bra ha ordentligt under stativ .
                      Du får bra bär yta på botten med tunn frigolit under glasbaljan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...