Inredning till 540 liters (Ciklider)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille83
    • June 2003
    • 121

    Inredning till 540 liters (Ciklider)

    Har nu haft igång mitt kar i 1 år. Haft en massa olika inredningar i det. Har både malawi och tanganyika i karet.

    Började att ha en massa mangrove rötter, men bytade pga att vattnet gulnade. Bytade nu senast över till nästan bara sten, svart sten som jag lagt över hela botten ovan på botten grusen. Några plast växter, för dom äter upp alla andra. Men jag är inte nöjd som det ser ut just nu.

    Någon som har några förslag? Har varit inne på att bygga upp hela karet med lavasten, men hittar inte sånt till några vettiga priser.

    Det här med att mina fiskar äter upp alla växter jag sätter i har kostat mig en förmögenhet snart, kvittar vad jag sätter i så tuggar de i sig det. Någon som har samma problem?

    Mvh//Niklas
  • popanjilov
    • May 2004
    • 27

    #2
    Köpte precis 20kg lavasten och pulade ner i mitt 375 kar. En hög i på varje sida och lite öppen yta i mitten med någon enstaka anubias.

    Possitiva är att fisken trivs väldigt bra, negativa är att obyggnaden har skrämt upp fisken lite och mängden av grottor gör att jag kan gå förbi akvariet utan att se en enda fisk och jag har ändå över 35 fiskar i akvariet.

    Lavasten är väldigt dyrt i zooaffärer. Jag köpte min vid PWSS, internetaffär. 20 kg =330 kr

    http://www.pwss.nu/akvarium.asp

    Finns nog nån halvskaplig bild i min zoon. (se länken)
    " Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare"
    - K. Tucholsky

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=180947

    Kommentar

    • Nille83
      • June 2003
      • 121

      #3
      Okej jag fick ett pris på 25 kr kg i en zooaffär när jag skulle köpa 40 kg.

      Hur är stenen från PWSS? alltså det é ingen sån lavasten som typ bara är en sten som inte ser ut som lava, finns sånt billigt skit också.

      Är det inte dyrt för dom att skicka stenen till en?

      En fråga till

      Hur lyckas du hålla växter med dina ciklider?

      Mvh//Niklas

      Kommentar

      • Nille83
        • June 2003
        • 121

        #4
        Är det denna man ska ha

        1 säck ca 20kg Porös, lätt lava från Island? 330:-

        Kommentar

        • surfer
          • November 2003
          • 185

          #5
          En dålig sak med lavasten som är att den ofta smular av sig. Har man ljus botten ser man efter ett tag lavastensflagor ligga och skräpa. Fast i övrigt är det ju snyggt och lätt att bygga med!

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Rötter hos malawi och tanganyika är inge bra de surar ner vattnet ph på dessa afrikaner bör ligga högt 7,7-9 och temp 25-27 grader faxikalksten är jätte bra de stabliserar ph och alger kommer på den för fisken att gnaga på.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • Nille83
              • June 2003
              • 121

              #7
              Kan inte ha mer kalk i vattenet. Dom har kalk så det räcker där i. Vårt kranvatten är det en massa kalk i.

              Kommentar

              Arbetssätt...